Kawal Diabetes Ibu Mengandung Dengan Cara Ini

Kpertama Diabetes Ibu Mengandung melalui atau bersama ini Teknik Ini




Assalamualaikum Wrmbth tiruana, Ibu ucapkan terima kasih kerana lawati blog ni. Beberapa hari lepas ibu ada berjumpa dengan mitra sekampung
.
.Kpertama Diabetes Ibu Mengandung melalui atau bersama ini Teknik Ini Kpertama Diabetes Ibu Mengandung melalui atau bersama ini Teknik Ini
Alhamdulillah, dah makin besar keluarganya. Kawan ibu ni mengandung lagi & ada Diabetes semasa hamil aka GDM
.
Alahai, takut ibu dengar
.


Sebab katanya anak anak sebelum ni tak pernah kena pun.
.
Macam ibu ni, Alhamdulillah setakat ni tak kena lagi. Mintak mintak lah jauh.
.
Jadi ibu pun buatkan carian sedikit di internet terkena kencing bagus ibu mengandung ni.
.
Buat aliran masa akan hadir
.
Kalau daku termengandung lagi, dah ada ilmu sikit sikit.
.
Semoga bermanfaa kepada mitra kawan pengunjung blog ni juga
.

Apakah itu Kencing Manis Ibu Mengandung / GDM ?





Diabetes semasa mengandung atau dikenali sebagai GDM ialah suatu bentuk diabetes yang berlaku untuk pketika seorang perempuan hamil. 
.
Penting ni.
.
Ibu hamil saja yang ada GDM
.
Jenis diabetes ini disebabkan oleh perubahan dalam cara tubuh perempuan bertindak balas terhadap hormon insulin sepanjang kehamilannya. 
.
Diabetes semasa mengandung memdiberi kesan kepada kira-kira 18 peratus perempuan selama kehamilan. 
.
Maknanya dari 50 orang ibu mengandugn, ada 2 orang yang menghidap GDM
.
Atau menghampiri nisbah 1:25
.
Kenapa penting untuk kita ambil tahu perkara ni?
.
Hal ini penting untuk doktor mendiagnosis dan merawat kencing bagus sepanjang kehamilan kita untuk mengelakkan komplikasi kesihatan untuk anda dan bayi anda. 
.
Ada komplikasi yang berbahaya tau
.
Sebab tu doktor risau.
.
Ibu kaji lagi, apa bekerjsama yang mengakibatkan kencing bagus masa kita peknen ni kan
.
Apasal elok elok je sihat sebelum ni
.
Lepas mengandung kena GDM
.
Ibu jumpa 8 sebab
.
Iaitu



8 Faktor Yang Meningkatan Risiko GDM:

  1. Mempunyai sejarah diabetes gestasional pada kehamilan sebelumnya.
  2. Mempunyai problem berat tubuh berlebihan atau obesiti.
  3. Berusia lebih daripada 25 tahun.
  4. Mempunyai sejarah keluarga diabetes (terutama kalau orang renta atau saudara memiliki diabetes).
  5. Jika anda sebelum ini melahirkan bayi dengan berat lebih dari 9 pound.
  6. Hadirnya glukosa dalam air kencing anda.
  7. Keturunan Afrika-Amerika, Hisgelagapan, Amerika atau Asia asli.
  8. Memiliki problem "pradiabetes," atau juga dikenali sebagai gangguan toleransi glukosa.
Patutlah mitra ibu ni terkena GDM
.
Sebab usia dah makin meningkat.
.
Dan berat pun makin bertambah. Satu peringatan untuk ibu selalu bersenam lepas ni

Apakah ancaman yang ibu & bayi saya hadapi kalau memiliki kencing bagus gestasional (Semasa mengandung) ?


Risiko pada ibu 

Ini yang mungkin berlaku pada ibu hamil jawaban diabetes:

  1. Pre-eklampsia.
  2. Bersalin pra-matang
  3. Air ketuban berlebihan (hidramnion).
  4. Jangkitan susukan kencing.
  5. Jangkitan faraj berupa keputihan kerana kulat yang berulang.

Risiko pada Janin. 

Apapun yang terjadi pada ibu hamil, janin dalam rahim niscaya akan berkongsi akibatnya. 
.
Diabetes boleh menyebaban janin di perut Anda mengalami :
  1. Pertumbuhannya termenolongt.
  2. Lahir besar atau giant baby (makrosomia) sehingga terpaksa dilahirkan secara caesar. Ini jawaban janin mendapatkan gula berlebihan dari ibu, yang ditukarkan menjadi protein dan lemak, sehingga membuat saiz bayi terlalu besar.
  3. Cacat bawaan, peluangnya 3 kali lebih besar dari kehamilan normal.
  4. Meningkatnya kadar bilirubin (ada kaitan dengan demam kuning)
  5. Sindrom gangguan pernafasan. lebihan paras insulin merencatkan kerja hormon kortisol yang berfungsi mematangkan paru-paru janin. Akibatnya, paru-paru janin belum matang di usia 38 minggu. Risikonya, terjadinya sindrom gangguan pernafasan. Pencegahan boleh dilakukan dengan melaksanakan investigasi air ketuban untuk memantau kematangan paru-paru janin.
  6. Kekurangan glukosa dan kalsium.
  7. Ketaknormalan jantung.
  8. Kelainan neurologi dan psikologi bayi di kemudian hari.
  9. Kematian mendadak kandungan (sudden death), jawaban darah yang diterima dari ibu belum sempurnanya oksigen dan kelebihan asid laktik. Ini risiko kalau kadar gula darah ibu tidak terkpertama.
Jika puan tergolonga dalam golongan yang mencakupko tinggi untuk menerima diabetes semasa mengandung, pastikan tahap glukosa darah diperiksa pada kunjungan investigasi prenatal pertama dengan doktor. 
.
The American Diabetes Association menyarankan ujian sarinan untuk diabetes semasa mengandung pada kunjungan prenatal pertama bagi ibu dengan ciri ciri diatas.

.
Pucuk pertamanya, ibu rasa elok kita jaga kesihatan dari pertama setiap masa kan

Bagaimana cara merawat kencing bagus ibu mengandung agar ibu & bayi sihat sepanjang 9 bulan kehamilan?

Untuk mengelakkan problem kesihatanyang berkaitan dengan GDM, sangat penting bahawa kita memantau dan mengpertama paras glukosa darah.
.
Puan perlu untuk mendapatkan rawatan yang tepat secara teratur.

.

Ibu ada baca, kita digalakkan untuk mengamalkan gaya hidup sihat
.
Lakukan beberapa amalan hidup sihat di bawah untuk meminimakan gangguan kesihatan semasa mengandung bagi sekiranya puan sudah pun disahkan menghidap diabetes.

1. Periksa paras gula darah dengan kerap. 

melalui atau bersama ini melaksanakan pemantauan paras gula darah sanggup memmenolong anda mengelakkan  keadaan gula darah rendah dan gula darah tinggi (hiperglisemia).
.
Kpertamaan gula darah ialah cara terbaik untuk memastikan kehamilan yang sihat dan mencegah komplikasi penyakit kencing bagus yang dihidapi.

2. Anda harus amalkan watak pemakanan sihat. 

Ibu ada kongsikan artikel makanan ibu mengandung yang baik sebelum ini. Coba baca
.
Menu diet diabetes wajib ada buah-buahan, sayur-sayuran dan biji-bijian.
.
Kita masih boleh mengambil kuliner yang sama dengan perempuan normal lain dengan kpertamaan. contohnya menyerupai susu
.
Doktor mungkin mencadangkan perubahan hidangan makan untuk memmenolong kita mengelakkan problem gula darah rendah atau gula darah tinggi.
.
Pengambilan asid folik & vitamin yang sesuai juga sangat memmenolong.

3. Amalkan senaman yang sesuai untuk ibu hamil dalam rutin harian anda. 

Aktiviti fizikal ialah bahagian penting lain dari pelan rawatan kencing bagus kita.
.
Kita perlu ingat yang senaman & aktiviti fizikal mempengaruhi paras gula darah.
.
Periksa kadar gula darah sebelum dan selepas aktiviti apapun, terutama kalau memakai insulin.
.
Kita mungkin perlu ambil kuliner enteng untuk menyesuaikan tahap insulin sebelum bersenam agar memmenolong mencegah gula darah rendah.

.

Bahaya Diabetes kepada ibu mengandung & bayi dalam kandungan?


Bila ibu baca ancaman kencing bagus semasa mengandung ni, makin takut rasanya
.
Tapi tak pelah
.
Kita sama sama ambil positif
.
Supaya boleh elak pertama pertama
.


  1. Pertambahan berat janin boleh jadi tak terkpertama sehingga mengakibatkan saiz bayi besar (makrosomia). Bayi besar akan menyukarkan proses bersalin normal.
  2. Terpaksa bersalin pembedahan
  3. Meningkatkan risiko bayi yang dilahirkan menghidap diabetes jenis 2 apabila mereka sampaumur kelak. Ini disebabkan kerana bayi sudah terdedah dengan tahap insulin yang tinggi semenjak dalam kandungan. Anak juga meningkat kerana semenjak lahir sudah memiliki berat tubuh yang berlebihan, lantaran salah satu penyebab diabetes ialah obesiti.
  4. Risiko janin yang meninggal dunia meningkat pada ibu hamil yang memiliki diabetes yang tidak dirawat dengan baik.
  5. Risiko terjadinya pre-eklampsia dan eklampsi pada ibu kerana diabetes kerana tekanan darah meningkat.
  6. Ibu hamil simpel terkena oedema (kaki jerawat semasa hamil) terutama pada kaki.
  7. Menyebabkan hipoksia pada janin terutama semasa proses persalinan
  8. Risiko bersalin pra matang
  9. Meningkatkan risiko jangkitan susukan kencing 
  10. Menyebabkan kelebihan air ketuban (hydramnion).
  11. Merencatkan pertumbuhan janin.
  12. Risiko bayi dilahirkan cacat meningkat 3 x lebih tinggi kalau dibandingkan dengan kehamilan normal.
  13. Meningkatkan kadar bilirubin yang akan mengakibatkan bayi terkena penyakit kuning.
  14. Punca belum sempurnanya glukosa dan kalsium pada janin kerana kadar insulin dalam tubuh janin meningkat.
  15. Bayi yang dilahirkan mencakupko mengalami kelainan neurologik dan psikologik di kemudian hari.
  16. Kematian mengejut (sudden death) pada ibu hamil jawaban belum sempurnanya oksigen.
  17. Penyebab terjadinya sindrom sukar bernafas pada janin kerana hormon insulin yang berlebihan akan menghalang hormon kortisol yang berfungsi untuk mematangkan paru-paru janin. 
  18. Kadar gula darah yang tidak terkpertama mencakupko mengakibatkan gangguan pada organ jantung yang kemudian mengakibatkan berlakunya penyempitan susukan darah sampai strok, serangan jantung, serta penyakit lain. Hal ini meningkatkan risiko janjkematian ibu dan janin.
.
Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at ibusyurga.blogspot.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.

Posting Komentar

0 Komentar
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad

Below Post Ad