Doa Gampang Bersalin Normal Cara Islam. Amal Sungguh Sungguh Semasa Hamil!

"Ini panduan doa simpel bersalin untuk ibu mengandung amalkan, Moga Allah lancarkan urusan. Insyaallah"

Sakit bersalin dikatakan sakit paling sakit selepas maut.

Ibu ada juga dengar dari ekspresi mitra kawan.

Ada yang sakit bersalin berhari hari lamanya alasannya anak tak nak keluar.

Mesti berdebar debar hati tu kan. Kalau boleh ramai nak bersalin secara normal. Lepas tu tak perlu menahan sakit lama.
Baca lagi wacana cara bersalin normal untuk amalan ibu semasa hamil.


Ini panduan doa simpel bersalin untuk ibu mengandung amalkan Doa simpel bersalin normal cara islam. Amal sungguh sungguh semasa hamil!
Doa doa yang baik akan menguatkan ibu & bayi

Pengalaman ibu sendiri melahirkan 2 orang anak, Alhamdulillah lancar.

Tapi itu pun dah rasa macam nak tercabut pinggang.

Allah kurniakan proses kelahiran yang gampang untuk Ibu.

Mungkin juga alasannya semasa hamilkita perjuangan sikit sikit baca doa & surah Al Alquran yang boleh menolong gampangkan urusan.






Dan juga ilmu mengesan tanda hampir bersalin

Sebab itu

Ibu nak kongsikan

Doa doa yang diberkati ini, semoga sama sama sanggup manfaat dari petua ini

Insyaallah

Dibawah ini Daftar doa simpel bersalin normal yang paling mujarab

Sebab apa

Kita ambil terus dari




Doa simpel bersalin cara islam bersumberkan Al Quran


Betul kan

Mana ada doa lebih mustajab dari Al Quran

Allah turunkan Al Alquran sebagai penyembuh & panduan


Ini panduan doa simpel bersalin untuk ibu mengandung amalkan Doa simpel bersalin normal cara islam. Amal sungguh sungguh semasa hamil!
Al Alquran panduan hidup kita


Dalam Al Alquran pun ada dongeng ibu melahirkan anak tau

Tak percaya?

Kisah Maryam as ibu Nabi Isa as, yang sarat mengandung & sedang sakit bersalin bersendirian di padang pasir

Nanti kita kongsikan lebih lanjut

Di bawah ini Daftar Surah Al Alquran yang bagus dibaca semasa ibu hamil

Surah Dan Ayat Al Alquran Untuk cepatdangampang Bersalin





Ibu yang akan melahirkan anak memerlukan persediaan rohani dan jasmani.

Jasmani tu kita boleh buat senaman, berjalan jalan di tepi pantai & ambil kuliner sihat semasa hamil.

Tapi rohani tu macam mana?

Kita boleh banyakkan bacaan zikir & kata kata yang baik.

Orang bukan islam pun dah kaji benda ni.


Memang terbukti, kata kata yang baik akan mempersembahkan kesan & impak yang baik ke dalam hati.

Di dalam Al Quran, ada banyak doa yang baik di amalkan oleh ibu mengandung.





Doa doa & surah untuk bersalin ini baik diamalkan setiap masa

Masa bersendirian boleh, lepas solat boleh & pergi bercuti lagilah bole

Dalam satu artikel yang Ibu baca di sini

Sebenarnya doa doa yang dicadangkan ini tidak disebut secara khusus dalam hadis Sahih

Semua ini  ini yaitu spesialuntuk doa cadangan untuk melahirkan anak yang dicadangkan oleh para Ulama

Sekali lagi diingatkan bahawa terdapat tiada doa khusus dalam hadis sahih khusus untuk perempuan hamil atau bayi. 

Syaikh Muhammad ibn Saalih al-'Uthaymeen (semoga Allah merahmatinya) sudah ditanya: Adakah terdapat ayat-ayat yang boleh dibaca untuk tujuan memmenolong perempuan bersalin lebih gampang?

Beliau menjawaban

Saya tidak mengetahui apa-apa daripada dalam sunnah

Tetap jikalau ibu yang sedang bersalin membaca ayat ayat ini yang bermaksud mempergampangkan urusan
menjadi lebih gampang, ibarat ayat 
(tafsiran makna):
"Allah berhasrat untuk megampangkan engkau, dan Dia tidak mahu melaksanakan sesuatu sukar untuk engkau "
[Surah Al-Baqarah ayat - 185]

Dan juga membaca ayat ayat al quran perihal kelahiran, ibarat ayat (terjemahan dari makna): 
"Dan tidak ada perempuan yang mengandung atau melahirkan, tetapi denganNya pengetahuan "
[Surah Faatir Ayat ke 11] - ini akan memdiberi manfaat kepada pembacanya

Kerana ia sudah dicuba dan diuji, dengan izin dari Allah

Seluruh Al-Quran yaitu penyembuh

Jika pembacanya dan orang yang dibacakan mempercayai impaknya

Maka ia kesannya tidak sanggup dielakkan, kerana Allah SWT berkata (terjemahan ayat)
"Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Ayat-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang diberiman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua."
Surah Al-Isra' ayat ke 82

Ibu doakan

Agar ilmu ini memdiberi manfaat kepada kita tiruana

Kerana nak bersedekah bukan gampang

Apatah lagi untuk istiqamah

Mengandung sendiri sudah banyak cabarannya

Kita mulakan dengan doa pertama

Dari Nabi yang menjaga Maryam as

Siapakah baginda?


Doa simpel bersalin dari Al Quran

1. Doa Nabi Zakaria As

Doa ini kita perolehi dari Surah Ali Imran Ayat ke 38


Ini panduan doa simpel bersalin untuk ibu mengandung amalkan Doa simpel bersalin normal cara islam. Amal sungguh sungguh semasa hamil!
Nabi Zakaria as sudah membaca doa ini 
Maksud ayat ini ialah
Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya:" Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; bergotong-royong Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permintaan".

2. Ayat 100 Surah As Saaffaat



Ini panduan doa simpel bersalin untuk ibu mengandung amalkan Doa simpel bersalin normal cara islam. Amal sungguh sungguh semasa hamil!
Surah As-Saaffaat ayat 100

Terjemahan ayat ini berbunyi
"Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari orang-orang yang soleh!"

3. Ayat 89, Surah Al Anbiya'

Ini panduan doa simpel bersalin untuk ibu mengandung amalkan Doa simpel bersalin normal cara islam. Amal sungguh sungguh semasa hamil!
Nabi Zakaria membaca doa ini yang terdapat dalam surah Al Anbiya'


Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Zakaria, ketika ia merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi".

4. Ayat 1 sampai 5, Surah Al Insyiqaaq






Maksud ayat di atas
melalui atau bersama ini nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Apabila langit terbelah,
Serta mematuhi perintah Tuhannya, dan sudah semestinya ia patuh,
Dan apabila bumi diratakan,
Serta mengeluarkan apa yang di dalamnya, dan menjadi kosong,

Serta mematuhi perintah Tuhannya, dan sudah semestinya ia patuh; - (Maka pada ketika itu tiap-tiap seorang akan mengetahui apa yang sudah dilakukannya)

Surah Al Alquran untuk ibu mengandung simpel bersalin

Ini panduan doa simpel bersalin untuk ibu mengandung amalkan Doa simpel bersalin normal cara islam. Amal sungguh sungguh semasa hamil!
Apa yang ibu hamil baca akan diberi kesan kepada rohani & jasmani sendiri serta anak yang di kandung

Selain doa diatas

Di bawah ini Ibu diberikan beberapa lagi Surah di dalam al quran yang bagus diamalkan

Insyaallah, amalan ini akan menyuburkan rohani kita biar lebih damai & simpel bersalin (Ibu yang damai akan mengeluarkan lebih banyak susu)
"Klik nama surah untuk kelebihannya kepada anak didalam rahim ibu"
Terang hati & berpengaruh ingatan.
Megampangkan proses kelahiran & memperolehi anak yang sabar serta taat kepada ibu bapa
Memperoleh anak pandai nalar & berilmu jiwa
Memperolehi anak manis rupa & berakhlak mulia
Memmenolong pengeluaran susu ibu & anak bersifat berhati-hati
Menenangkan hati & anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat
Memmembersihkan jiwa dan terpelihara daripada maksiat
Melahirkan anak yang berdisiplin


Senaman Ibu Mengandung Untuk cepatdangampang Bersalin

Senaman ini boleh dilakukan di rumah

Atau semasa ambil angin di taman 

Pastikan sanggup pesan yang tersirat doktor ya

Supaya bahaya sanggup dielakkan
"Klik nama senaman untuk untuk melihat kelebihannya"
Ini panduan doa simpel bersalin untuk ibu mengandung amalkan Doa simpel bersalin normal cara islam. Amal sungguh sungguh semasa hamil!
Posisi senaman kegel

  1. Senaman kegel bagus dalam menguatkan & melatih otot vagina supaya lebih kenyal
  2. Kelebihannya bukan saja megampangkan bersalin, malah memmenolong menambahkan kemesraan relasi suami isteri
  3. Senaman kegel juga mengakibatkan otot ibu hamil  mengembang & melentur dengan  lebih baik semasa proses melahirkan bayi
  4. Ia sesuai dilakukan di mana-mana saja tanpa diketuai orang sekeliling
  5. Tips senang untuk melaksanakan senaman kegel ialah menahan air kencing separuh jalan, tetapi tidakboleh keterlaluan ya. Sebab nanti jadi kerikil karang
  6. Semasa menahan kencing, hitung masa menahan & kemudian lepaskan kencing
  7. Jangan ingat senaman ini baik untuk perempuan saja. Lelaki yang kerap melaksanakan senaman kegel akan merendahkan risiko menghidap kanser prostat

Tamat senaman 1

Posisi senaman tailor sitting akan meregangkan otot di tempat peha & juga pelvis.

Ini panduan doa simpel bersalin untuk ibu mengandung amalkan Doa simpel bersalin normal cara islam. Amal sungguh sungguh semasa hamil!
Posisi senaman tailor sitting untuk simpel bersalin normal

Senaman ini memmenolong memperbaiki postur badan

Ada lagi manfaatnya

Ia akan melembutkan sendi pelvik & melancarkan pengaliran darah di kawasan  bawah badan

Langkah langkah senaman Tailor Sitting
  1. Ibu hamil duduk di tempat rata dengan bahagian belakang kita di posisi tegak (Boleh bersandar pada dinding)
  2. Kemudian, cantumkan tapak kaki kiri dengan kanan. Peha & lutut mesti bersentuhan dengan lantai. Otot tempat peha dan punggung akan terasa regangan
  3. Lazimkan senaman ini setiap kali duduk. Paling senang, selepas solat fardhu terus buat
  4. Boleh juga lakukan senaman ini sambil duduk diatas sofa, sambil menonton tv bersama keluarga
Tamat senaman 2

Kelebihan Senaman Pelvic Rocking

Senaman ini bisa meregangkan & melentur otot di bahagian bawah belakang

Ibu yang ada persoalan sakit belakang mesti cuba senaman ini


Ini panduan doa simpel bersalin untuk ibu mengandung amalkan Doa simpel bersalin normal cara islam. Amal sungguh sungguh semasa hamil!

Senaman ini ada banyak gaya

Boleh buat macam gambar diatas

Atau paling simpel sambil duduk atas kerusi

Langkah langkah senaman pelvic rocking
  1. Mula dengan duduk dilantai
  2. Kemudian tiru posisi pertama dalam gambar diatas. Sama macam anak kita merangkak. Luruskan tulang belakang sampai rata
  3. Tunggu 5 saat
  4. Kemudian bengkokkan belakang kita sampai sama ibarat gambar kedua
  5. Tunggu 5 saat
  6. Ulang senaman ini beberapa kali

Tamat senaman 3

Kelebihan Senaman Wall Slide

Senaman ini akan memmenolong membuka laluan semasa proses bersalin dengan lebih cepat


Ini panduan doa simpel bersalin untuk ibu mengandung amalkan Doa simpel bersalin normal cara islam. Amal sungguh sungguh semasa hamil!

Senaman ini akan melatih ketahanan otot tempat pelvic

Dan memang meletihkan semasa mula mencubanya

Tapi usang lama dah terer

Makan pizza je ni

Langkah langkah senaman Wall Slide

  1. Berdiri sambil membelakangkan dinding
  2. Kemudian sandar belakang kita pada dinding
  3. Buka kaki kita ke kiri dan ke kanan sama jarak dengan lebar pundak kita
  4. Gelungsurkan bahagian tubuh yang menyentuh didinding ke bawah sehingga ibarat posisi duduk diatas kerusi
  5. Tahan beberapa ketika & naik ke atas tiruanla
  6. Ulang tiruanla beberapa kali
Senaman ini memmenolong menguatkan otot pelvik & megampangkan kita meneran bayi

Tamat senaman 4
    Selain senaman ini

    Kaedah meneran juga penting

    Boleh cuba cara dibawah & latihan lebih pertama

    8 Langkah meneran supaya ibu simpel bersalin

    Siapa yang keliru & tak pasti cara meneran yang betul

    Boleh saja cari ilmu

    Nak lihat di youtube ada

    Klik video pendek 3 minit di bawah ini wacana metode meneran yang betul

     


    Di bawah ini Ibu ringkaskan tips meneran yang betul supaya simpel melahirkan anak
    1. Baring sambil lutut berlipat dan buka kedua dua kaki
    2. Angkat kepala sampai dagu menyentuh dada
    3. Fokus pandangan mata pada perut 
    4. Letakkan tangan pada buku lali kaki
    5. Meneran tanpa mengeluarkan suara
    6. Jangan mengangkat punggung semasa meneran
    7. Ucapkan bismillah & banyakkan zikir, ingat Allah banyak banyak
    8. Tarik nafas dalam dalam, tutup ekspresi & serius meneran

    Makanan yang membekalkan tenaga supaya simpel bersalin

    Meneran dan bersalin memerlukan tenaga yang banyak

    Jadi

    Pastikan kita makan makanan yang bermanfaa

    Semasa mengandung supaya darah merah cukup, barulah kita bertenaga nak bersalin

    Jangan lupa untuk makan sebelum bersalin

    Supaya kita tidak bersalin dalam perut kosong

    Nanti tak ada tenaga

    Mungkin kita boleh mempertimbangkan pengambilan makanan pemanis semasa hamil

    Suplemen pun bagus, cuma pastikan kita tanya doktor doloe

    Badan akan lebih bersedia untuk bersalin dan bertenaga. Insyaallah, kesudahannya sanggup di rasa.

    Dibawah ini Ibu Daftarkan 14 kuliner & minuman yang bagus dimasukkan dalam diet harian

    Dan memmenolong kita untuk bersalin
    "Klik nama surah untuk kelebihannya kepada anak didalam rahim ibu"

    1. Air

    Air yang cukup sangat penting semasa melahirkan anak

    Kekurangan air boleh menimbulkan kontraksi yang dialami lebih menyakitkan

    Pastikan kita minum air yang secukupnya sebelum bersalin

    Tamat 1

    2. Jus buah

    Jus buah buahan pilihan yang bagus kerana sumber tenaga segera yang bagus

    Jus buah segar ya

    Bukan jenis bancuh

    Jus yang lebih segar bukan saja sedap diminum

    Malah kaya khasiat, serat 

    Dan kurang kandungan gula

    Tamat 2

    3. Madu Asli

    Salah satu kuliner sunnah

    Dalam Al Alquran pun ada sebut wacana madu & lebah

    Kelebihan madu memang ramai dah tahu

    Dan amalan minum madu yaitu cara terbaik untuk mengekalkan gula darah & sebagai sumber tenaga kita

    Pastikan kita sanggup sumber madu orisinil kerana madu orisinil ada enzim tiruanlajadi yang menyihatkan

    Madu tiruan banyak gula & takberbaloi dengan harganya

    Tamat 3

    4. Air Kelapa

    Sekarang ni air kelapa dah ada dalam kotak

    Selain rasanya yang segar & sedap diminum

    Air kelapa penuh elektrolit tiruanla jadi yang bagus dalam mengekalkan tenaga ibu yang bakal bersalin

    Katanya minum air kelapa bersahabat dekat bersalin ni, kulit bayi yang lahir akan membersihkan

    Betul ke?

    Tamat 4

    5. Smoothies

    Jika didiberi pilihan

    Ibu lebih suka minum smoothies berbanding jus

    Sebab lebih kenyang & kurang gula

    Kami sekeluarga memang kerap buat smoothies di rumah

    Kita boleh masukkan oat & buah buah ibarat kurma dalam smoothies

    Nak letak madu pun boleh

    melalui atau bersama ini rezepi yang betul, paras gula darah akan terkpertama

    Baik untuk kpertama kencing manis ibu hamil (Kalau ada)

    Tamat 5

    6. Biskut

    • Letakkan di dalam beg, dalam poket jubah & kereta kerana senang dibawa
    • Membekalkan tenaga pemanis disaat kecemasan
    • Pilih biskut berserat & rendah kandungan gula

    Tamat 6

    7. Mentega Kacang / Peanut butter


    • Sumber protein yang sedap bermanfaa
    • Sesuai di makan bersama roti serat penuh untuk kenyang lebih lama

    Tamat 7

    8. Buah Buahan

    • Enak di makan segar atau dibentuk jus atau smoothies
    • Membekalkan tenaga segera untuk keperluan ibu hamil
    • Buah yang berserat mengelakkan sembelit & melancarkan penghadaman

    Tamat 8

    9. Telur

    • Sumber protein berkualiti & simpel didapati

    Tamat 9

    10. Yogurt


    • Membekalkan tenaga segera

    Tamat 10

    11. Sup ayam


    • Masyarakat barat & timur percaya dengan khasiat sup
    • Ibu yang akan melahirkan anak digalakkan makan sup
    • Sumber protein dari ayam akan memulihkan luka

    Tamat 11

    12. Oat


    • Ibu akan kenyang lebih usang & bertenaga
    • Bagus untuk memmenolong melahirkan anak
    • Antara kuliner yang bagus di ambil untuk megampangkan bersalin

    Tamat 12

    13. Kurma

    Seperti yang Ibu kongsi di pertama artikel tadi

    Dalam Al Alquran ada dongeng wacana ibu bersalin & kurma

    Ada kisahnya dalam Surah Maryam
    Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman

    وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا ۖ فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا

    “Dan goyangkanlah pertama pohon kurma itu kearahmu, pasti pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu, maka makan, minum dan bersenang hatilah engkau. 

    Jika engkau melihat seorang manusia, maka katakanlah, ‘Sesungguhnya saya sudah bernadzar berpuasa untuk Rabb Yang Maha Pemurah, maka saya tidak akan berbicara dengan seorang insan pun pada hari ini” (Maryam : 25-26)
    Kurma membekalkan tiruana zat dan mineral dibutuhkan tubuh kita untuk hidup

    • Membekalkan tenaga segera yang sedia dipakai badan
    • Kurma bagus untuk ibu bakal bersalin kerana dipercai megampangkan proses bersalin & mengurangkan kehilangan darah semasa bersalin

    Tamat 13

    Masyarakat melayu di negara kita sudah pun mengetahui khasiat minyak zaitun & kelapa dara

    Tidak khairanlah ia sudah dipakai secara turun temurun lagi termasuklah untuk megampangkan proses kelahiran.
      Tamat 14

        Kesimpulan amalan doa yang bagus untuk ibu senang bersalin


        Doa itu bagus

        Selain berdoa

        Kita juga buat persiapan fizikal ibarat senaman

        Dan juga pengambilan kuliner yang sihat bermanfaa

        Bukankah Allah SWT tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum

        Melainkan kaum itu sendiri mengubahnya

        Ibu doakan urusan kita tiruana bersalin dipergampangkan

        Amin

        Jumpa lagi lain masa

        Insyaallah

        Posting Komentar

        0 Komentar
        * Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

        Top Post Ad

        Below Post Ad