Diet Untuk Ibu Mengandung Kencing Manis. Sedap & Gula Terkawal!

Bagaimana merancang masakan untuk Wanita Hamil melalui atau bersama ini Diabetes?



Assalamualaikum Wrmbth, Ibu ucapkan salam ramadhan. 
.
Bulan puasa ni penting untuk sobat erat yang sedang mengandung untuk kpertama gula
.
Bagaimana merancang masakan untuk Wanita Hamil melalui atau bersama ini Diabetes Diet Untuk Ibu Mengandung Kencing Manis. Sedap & Gula Terkpertama!
Kurangkan gula dalam teh & kopi, lebihkan manis dalam senyuman


.
Terutama kalau ada kencing manis semasa hamil kan.
.
Hari ini ibu nak kongsi diet diabetis untuk ibu hamil.
.
Semoga bermanfaa.
.

Diabetes yang disahkan semasa mengandung dipanggil diabetes gestasi. 
.
Atau GDM
.
Diabetes gestasi berlaku pada kira-kira 7 peratus daripada kehamilan. 
.
Ia biasanya berlaku pada enam bulan kedua kehamilan & hilang sebaik sahaja bayi itu dilahirkan. 
.
Walau bagaimanapun, bila diabetes semasa hamil tidak dirawat, kita mungkin akan mengalami duduk kasus kesihatan.
.
Masalah macam mana tu?

.
Langkah pertama untuk merawat diabetes semasa hamil yaitu dengan mengubah suai diet.
.
Ini akan memmenolong mengekalkan tahap gula dalam darah pada bacaan normal.
.
Sambil mengamalkan masakan yang sihat. 
.
Kebanyakan ibu mengandung dengan gula darah yang terkpertama melahirkan bayi yang sihat tanpa sebarang komplikasi.
.
Jadi
.
Sebab tu kita kena kpertama gula semasa mengandung
.
Kurang masalah
.
Salah satu cara untuk mengpertama tahap gula dalam darah kita dalam julat normal yaitu dengan mengpertama jumlah karbohidrat dalam diet. 
.
Makanan yang kaya karbohidrat akan dihadam dan ditukarkan menjadi glukosa darah (sejenis gula). 
.
Glukosa dalam darah penting sebagai sumber tenaga untuk tubuh kita.
.
Dan
.
Membekalkan khasiat kepada bayi dalam rahim.
.
Penting untuk ibu mengandung mengpertama bacaan glukosa semoga terkpertama.
.
Rancang masakan yang diambil semasa hamil. 
.
Ambil tahu kalori yang kita ambil seharian
.
Kenapa?
.
Tenaga yang diharapkan oleh setiap orang tak sama.
.
Jumlah kalori yang diharapkan yaitu menurut berat sebelum kita mengandung, umur, tahap aktiviti, dan sama ada kita mengandung bayi kembar atau tidak.
.
Diet untuk menurunkan berat tubuh semasa mengandung tidak digalakkan, kerana kita dihentikan mendapatkan khasiat yang cukup untuk ibu & bayi dalam rahim
.
Dan ia boleh meningkatkan risiko untuk kelahiran pra-matang.
.
Coba ikuti garis panduan ini untuk pelan hidangan kita semasa mengandung.
.

1. Karbohidrat

Pengambilan karbohidrat yang tidak mencukupi boleh menyebabkan gula darah rendah (hipoglisemia) untuk perempuan yang mengambil insulin & dalam pengeluaran ketone untuk perempuan yang memiliki diabetes gestasi (GDM). 
.
Tapi
.
Kalau terlebih ambil karbohidrat pula boleh menyebabkan tahap gula darah tinggi.
.
Pastikan pelan hidangan kita semasa mengandung mengandungi:
.
  • Karbohidrat kompleks, terutamanya masakan yang tinggi serat menyerupai oat, beras perang, bran bijirin, roti gandum, seluruh pasta gandum, dan kacang.
  • Buah-buahan segar.
  • Susu.
  • sayur-sayuran segar atau beku.
.
Kadang kadang kita tak sedar
.
Hampir tiruana masakan yang kita makan seharian
.
Kaya dengan karbohidrat
.
Serius
.
misalnya
.
Karbohidrat terdapat dalam masakan diberikut:

  1. Susu & yogurt
  2. Buah-buahan & jus
  3. Beras, bijirin, bijirin & pasta
  4. Roti, keropok, donut & roti gulung
  5. Kacang kering, kacang pea & kacang dal
  6. Kentang, jagung, keladi, kacang dan tembikai kundur
  7. Gula-gula dan pencuci mulut, menyerupai gula, madu, sirap, pastri, biskut, air gas & gula-gula juga biasanya memiliki  banyak karbohidrat.

.

Karbohidrat dalam masakan diukur dalam unit yang gram (g). 
.
Kita boleh menduga berapa banyak karbohidrat dalam masakan dengan membaca label masakan & berguru menduga kalori. 
.
Macam mana tu
.
Dalam jadual pemakanan ni
.
Ada dua maklumat pada label masakan yang sangat penting untuk kita ambil tahu
.
Apa tu
.
2 maklumat ini ialah

  1. Saiz hidangan 
  2. Dan  jumlah karbohidrat dalam gram daripada setiap hidangan.

.
Hadkan masakan ini karbohidrat dalam diet ibu hamil:
  • Gula putih & masakan yang memiliki kandungan yang tinggi gula putih (bertapis)  contohnya menyerupai gula-gula
  • kanji halus, menyerupai bijirin yang diproses sarapan, kentang segera, beras segera atau mi segera
  • Jus buah-buahan
.
2. Protein

Jika fungsi buah pinggang kita terjejas, tak boleh makan terlalu banyak protein

3. Lemak

lemak mono tak tepu dan lemak omega-3 perlu menjadi sumber utama lemak dalam diet kita.
.
Dan bukannya lemak tepu 

4. Serat

Dapatkan bekalan serat yang cukup setiap hari. 
.
Serat boleh memmenolong menstabilkan tahap gula dalam darah kita & melegakan sembelit, yang biasa berlaku semasa hamil.
.
Tambahkan pengambilan serat dalam diet kita secara perlahan lahan


.
Sebab apa?
.
Kalau perut kita tak biasa.
.
Boleh kembung perut
.
Kalau dah biasa memang tak ada masalah.
.

5. Vitamin dan mineral

Mengambil vitamin pranatal menyerupai asid folik dan zat besi untuk memenuhi keperluan tubuh kita yang meningkat untuk mikronutrien ini. 
.
Asid folik diharapkan untuk penghasilan sel-sel darah. 
.
Dan zat besi diharapkan untuk sel-sel darah merah untuk menghantar oksigen ke seluruh badan. 
.
Asid folik juga sudah terbukti untuk mengurangkan risiko ketaknormalan tiub neural janin .

Anda mungkin perlu mengambil masakan tambahan yang kaya vitamin B12.
.
Kenapa?
.
Vitamin B12 penting untuk pengeluaran sel-sel darah merah yang sihat.
.
Vitamin B12 spesialuntuk boleh diperolehi daripada sumber haiwan dalam diet.
.
Jadi mitra kawan kita yang vegeterian digalakkan mengambil komplemen vitamin D.

Vitamin & mineral lain, menyerupai vitamin B dan kalsium, penting semasa mengandung untuk menghasilkan tenaga & memelihara simpanan kalsium tubuh kita.

Amalan memakan vitamin, terutama vitamin A dan D dalam dos yang besar, tidak digalakkan semasa mengandung. 
.
Dapatkan hikmah doktor sebelum kita makan vitamin dan mineral sebelum memakannya.
.
Antara vitamin & masakan tambahan yang manis di ambil oleh ibu mengandung yang menghidap diabetis ialah set mengandung kencing manis shaklee
.
Set lengkap vitamin ini cukup lengkap.
.
Pastikan untuk kita dapatkan pandangan doktor sebelum mencuba
.
Sebab apa?
.
Makanan yang sihat pun
.
Kalau kita makan secara berlebihan boleh jadi tak sihat.
.

6. Alkohol

Jangan minum alkohol. 
.
Alkohol haram untuk orang islam.
.
Alkohol tidak selamat untuk bayi dalam kandungan.


7. Herba

Sesetengah herba boleh menyebabkan kelahiran pra-matang 
.
Dan ada herba lain boleh menyebabkan tahap gula darah yang naik tinggi atau turun ke tahap rendah. 
.
Berbincanglah dengan doktor kita sebelum mengambil sebarang herba.
.

5 Amalan pemakanan yang manis di amalkan ibu mengandung

Berikut yaitu beberapa garis panduan pemakanan umum untuk kita yang ada GDM
.
Ini cuma cadangan saja ya
.
Nak ikut boleh
.
Tiada paksaan tau
.

1. Makan pelbagai jenis makanan, Ambil kalori dan karbohidrat dengan sama rata untuk bertenaga sepanjang hari. 

Pastikan kedua-dua sajian utama dan snek kita seimbang.
.
Persatuan Diabetes Amerika mengesyorkan bahawa kita makan 3 hidangan Saiz kecil sampai sederhana setiap hari,.
.
Ini termasuk snek selepas makan malam.


Pelan hidangan kita boleh mengandungi kurang karbohidrat daripada biasa. 
.
Bagus untuk memasukkan karbohidrat kompleks (yang mengandungi lebih banyak serat) dalam diet harian kita. 
.
Ibu suka tambah oat dalam susu
.
Kalau nak sedap, ibu blend bersama kurma
.
Memang kenyang lah
.
Ambil protein & karbohidrat bersama sama pada setiap hidangan.
.
Protein akan memmenolong kita terasa kenyang lebih lama, abadi bertenaga, & mempersembahkan kpertamaan gula darah yang lebih baik.
.
Sebab tu Maznee blend susu, oat & yogurt bersama sama
.
Kan adonan protein & oat tu ada karbohidrat & protein
.

2. Jangan melangkau waktu makan. 

Kita mesti berdisiplin wacana masakan & jumlah masakan yang diambil setiap masa. 
.
Gula dalam darah akan abadi lebih stabil bila masakan diagihkan secara sama rata sepanjang hari.
.
Dan konsisten dari hari ke hari.


3. Makan sarapan yang baik. 

Paras glukosa darah kita paling mungkin untuk naik mendadak pada waktu pagi. 
.
Kenapa pula?
.
Sebab
.
Orang Malaysia ni kalau sarapan
.
Fuhh
.
Teh tarik makan dengan roti canai.
.
Lepas tu nasi lemak lagi
.
Memang terbaik lah
.
Terbaik untuk gula naik tinggi
.
Kalau kita nak jaga tahap gula dalam julat yang sihat, kita perlu untuk menghadkan pengambilan karbohidrat (roti, bijirin, buah-buahan, & susu), dan meningkatkan protein (telur, keju, mentega kacang, kacang)
.
Elakkan pengambilan buah-buahan & jus sama sekali.
.

4. Ambil masakan yang tinggi serat

misalnya menyerupai buah-buahan segar dan sayur-sayuran, roti gandum & bijirin.
.
Makanan ini perlu lebih masa untuk di hadamkan dan diserap lebih perlahan daripada karbohidrat ringkas.
.
Amalkan setiap hari
.
Sebab
.
Ini akan memmenolong mengpertama kadar gula dalam darah kita daripada naik terlalu tinggi selepas makan.
.

5. Hadkan pengambilan masakan dan minuman yang mengandungi gula ringkas

Ini memang cukup susah
.
Air gas, jus buah-buahan, teh berperisa dan pencuci lisan menyerupai kek.
.
Elakkan tiruana ini sama sekali. 
.
Sebab apa?
.
Makanan ini boleh meningkatkan gula dengan cepat dalam darah kita. 
.

Rujukan

  1. Webmd.com : Diet for pregnant women with diabetes
  2. Ucsfhealth.org : Dietary Recommendations for Gestational Diabetes
  3. Babycenter.com : What type of pregnancy diet should I follow if I have gestational diabetes?
Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at ibusyurga.blogspot.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.

Posting Komentar

0 Komentar
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad

Below Post Ad