8 Makanan Mempunyai Kegunaan Untuk Ibu Mengandung Trimester 1 Sampai 3 & Pantang Larang Hamil!

Susahnya nak makan semasa mengandung! Lebih makan kena kencing manis. Kurang makan, tak ada tenaga.
Assalamualaikum wrmbth, Terima kasih kerana melawat ibusyurga.blogspot.com.

Mesti ramai dari kita yang mengalami masalah di atas kan. Kalau doloe senang, apa yang kita makan spesialuntuk untuk diri sendiri.

Sekarang ni lain. Ada si manja dalam perut, jadi memang wajib jaga pemakanan.

Hari ini kita akan kongsikan perihal makanan untuk ibu mengandung.

Teruskan membaca hingga habis ya. Siapa cakap ibu mengandung macam kita tak boleh makan sedap?




Makanan Berkhasiat Untuk Ibu Mengandung Trimester 1 hingga 3!

Makanan yang bermanfaa memang sangat penting untuk ibu hamil, kerana akan kuat terhadap kesihatan ibu dan janin. 
.
Mesti ramai dari kita yang mengalami masalah di atas kan 8 Makanan Berkhasiat Untuk Ibu Mengandung Trimester 1 hingga 3 & Pantang larang hamil!
.
Makanan ibu hamil tersebut harus mengandungi pemakanan yang seimbang, ertinya kuliner yang dimakan harus sanggup memenuhi keperluan pemakanan semasa kehamilan baik dari segi jenis, kualiti dan kuantiti. 
.
Oleh kerana itu, walaupun makannya banyak namun jenis makanannya tak bermanfaa maka tidak akan memmenolong kesihatan yang optimum.
.
Untuk jumlah keperluan kalori ibu hamil sesuai dengan usia kehamilannya, iaitu: 
.
Makanan untuk ibu hamil muda atau enam bulan pertama kehamilan (trimester pertama dan kedua), sebaiknya mengandungi kalori kira-kira 2,000 kalori per hari. 
.
Namun, selama tiga bulan terakhir kehamilan (trimester ketiga), Ibu hamil akan memerlukan tambahan 200 kalori per hari, sehingga totalnya sekitar 2.200 kalori per hari. 
.
Untuk jenis makanan, perempuan hamil digalakkan mengambil 10% kalori daripada protein, 35% kalori daripada lemak, dan 55% sumber kalori lain dari karbohidrat. 
.
Disamping sumber kalori tersebut makanan ibu hamil juga harus mengandungi lebih banyak zat besi, kalsium, vitamin A, B dan C, folat, magnesium, selenium (yang diharapkan untuk kelenjar tiroid) dan zink. 

Semua nutrisi ini boleh dijumpai dalam produk segar dan protein.
.
Ada kuliner yang lebih cantik diambil semasa trimester tertentu.
.
Berikut yaitu beberapa jenis kuliner bermanfaa untuk ibu hamil di setiap trimester
Tak sangka, kuliner di bawah ada banyak Manfaat untuk ibu hamil dan bayi dalam rahim! Rugi tak makan.



.
Klik link di atas


Makanan Untuk Ibu Hamil Trimester Pertama (I) 

Makanan ini cantik untuk diambil ibu mengandung! Sedap & Berkhasiat.

Ini rahsia mitra kawan kita di pejabat, yang tetap cergas walaupun hamil!


1. Pisang 

Pisang baik dimakan untuk ibu hamil timester pertama kerana sanggup mengurangkan mual (ketagihan) yang biasanya dialami ibu hamil muda tiga bulan pertama. 
.
Pisang yaitu sumber vitamin B6 yang tinggi (memmenolong mengatasi morning sickness), selain itu pisang juga mengandungi serat, vitamin C, asid folik dan potasium. 
.

2. Bayam 

Sayuran hijau yang satu ini baik untuk ibu hamil muda kerana banyak mengandungi asid folik. 
.
Asid Folik yang mencukupi diharapkan pada pertama kehamilan untuk mencegah keganjilan tiub saraf (cacat lahir pada otak dan saraf tunjang). 
.
Selain itu Bayam juga mengandungi serat, mangan, besi, vitamin A, C dan K.
Teringin nak makan snek semasa hamil, tapi risau lantaran gula tinggi? Jangan bimbang. Amalkan kuliner seterusnya sebagai snek!





3. Kacang-kacangan 

Sebahagian besar dari kita tahu bahawa kacang-kacangan ialah sumber protein dan serat, oleh kerana itu kacang selama kehamilan akan memmenolong mengatasi sembelit. 
.
Hampir 40 peratus perempuan hamil akan menjadi sembelit selama kehamilan. 
.
Penyebab sembelit tersebut meliputi tekanan rahim yang semakin besar, hormon progesteron yang melambatkan gerak pencernaan, dan perhiasan zat besi. 
.
Kacang juga mengandungi sumber yang kaya akan asid folik dan zat besi.
.

Makanan Untuk Ibu Hamil Trimester Kedua (II) 

4. Telur 

Telur menjadi kuliner yang bermanfaa untuk ibu hamil kerana Kuning telur mengandungi choline, nutrisi penting yang memainkan peranan penting dalam perkembangan otak bayi (janin) di samping meningkatkan otak anda sendiri. 
.
Ibu hamil perlu mendapatkan kira-kira 450 mg choline setiap hari. 
.
Dan bila anda vegetarian atau tidak suka telur, sumber-sumber lain yang mengandungi choline termasuk daging lembu, susu dan kacang soya. 
.

5. Avocado

Ibu hamil trimester dua dianjurkan mengambil alpukat, kerana avokado yaitu sumber serat, vitamin K, asid folat, vitamin C, kalium dan vitamin B6. 
.
Diperkaya juga dengan lemak tak tepu yang sihat, yang ialah lemak "baik" yang boleh memmenolong melindungi terhadap penyakit jantung. 
.
Avocado sudah diketahui sanggup memmenolong mengurangkan morning sickness dan memmenolong pertumbuhan otak bayi dan pertumbuhan rangkaian.
.

Makanan Untuk Ibu Hamil Trimester Ketiga (III) 

.

6. Betik 

Buah tropika yang satu ini penuh dengan vitamin C, asid folik, serat, dan potasium. 
.
Betik juga ialah cara alami untuk mengatasi sembelit, yang sering dialami semasa kehamilan, terutama pada trimester ketiga. 
.
Namun, perempuan hamil spesialuntuk boleh makan pepaya matang, kerana betik yang masih mentah kebanyakan mengandungi pepsin dalam pada getahnya (resin dari pokok betik), yang boleh mengakibatkan penguncupan. 
.

7. Kacang 

Ketidakselesaan semasa hamil menjadi lebih berat selama trimester ketiga, penting untuk makan sering. 
.
Kacang-kacangan yaitu sumber protein dan lemak yang sihat untuk jantung. 
.
Kacang-kacangan menyerupai badam, walnut, pistachio dan kacang mete tiruana memiliki lemak sihat, protein dan serat. 
.

8. Lemak Ikan 

lemak pada ikan bahari kaya akan asam lemak omega 3 yang boleh memmenolong memmenolong jantung dan menguatkan kesihatan otak. 
.
Makan hingga 12 auns ikan setiap ahad dianggap selamat untuk ibu hamil selama kehamilan. 
.
Makanan bermanfaa untuk ibu hamil diatas sebaiknya tidakboleh di lewatkan dalam sajian sehari-hari hingga hari kelahiran tiba, namun juga sebaiknya disertai dengan kuliner yang lain, asal bukan pantang larang untuk ibu hamil.

Selain 8 kuliner diatas, ada beberapa amalan yang boleh ibu lakukan semasa hamil


Supaya anak sihat


Mama rekemen ibu baca buku dibawah ini dan hadamkan betul betul


Insyaallah anak kita akan bakir & cerdas sekiranya ilmu ini kita amalkan

"Klik gambar dibawah untuk baca preview rahsia anak bakir cerdas"


Mesti ramai dari kita yang mengalami masalah di atas kan 8 Makanan Berkhasiat Untuk Ibu Mengandung Trimester 1 hingga 3 & Pantang larang hamil!

Ok.


Mula artikel tadi kita dah ulas kuliner yang sihat untuk kandungan.


Lepas tu kita pergi ke kuliner minda untuk bekalan ibu.


Sekarang ni kita pergi ke pantang larang pula.


Ini pun sangat penting.



23 Pantang larang kuliner untuk ibu mengandung. Bahaya untuk anak dalam kandungan!

Tadi dah kisah ihwal kuliner yang sihat


Mesti ramai dari kita yang mengalami masalah di atas kan 8 Makanan Berkhasiat Untuk Ibu Mengandung Trimester 1 hingga 3 & Pantang larang hamil!

Sekarang ni kita kisah sebaliknya.


Makanan yang tak elok.


Jauh sungguh sungguh.



Pantang makan kuliner ini semasa mengandung!




1. Keju & kuliner berkeju yang tidak di pasteur

Siapa yang tak suka makan keju?

Mak ayah yang dah berusia mungkin tak suka


Tapi kita yang muda muda ni. Hantu sungguh dengan keju


Segala kuliner di kejukan


Pizza & burger tu dah tentulah


Sekarang ni


Pisang goreng, roti john, ayam goreng tiruana berkeju


Keju memang di gemari rakyat Malaysia. Jika makan burger lebih keju.


Kalau makan pizza mesti tambah extra cheese.


Keju yaitu salah satu kuliner yang banyak khasiat sebenarnya


Tapi, semasa mengandung kita perlu lebih berhati hati sebelum makan keju


Sebab apa?


Kerana mungkin ada keju yang dibentuk dari susu yang tidak di pasteur.


Senang kena keracunan makanan


Bahaya untuk ibu hamil


Bermakna keju tersebut ada bakteria berbahaya yaitu tinggi. 


Kalau kita beli keju di pasaraya


Cek di label samada keju tu dah di pasteur belum


Biasanya jenama populer ni tak ada masalah


Jenama pelik pelik ni yang meragukan


misal bakteria yang boleh ada dalam keju yang tak dirawat


Ialah dari jenis Listeria


Bakteria ini boleh melepasi tapisan uri.


Dan hingga ke bayi kita


Kesannya bakteria ini menjangkiti bayi dalam kandungan 


Dan berlaku jangkitan atau keracunan kuliner yang boleh membawa maut.


Kasihan anak kita


Kecil lagi mana lah kuat


Kita kalau pernah kena keracunan kuliner pun boleh muntah muntah & angker sejuk.


Makan keju tak ada duduk masalah kalau kita makan di rumah


Kita boleh pastikan sendiri


Makan di luar yang susah.



2. Daging yang tidak masak sempurna

Masa raya korban lepas

Mesti banyak sanggup daging korban kan?


Tak pun, hujung tahun ni ramai yang kahwin. Kendiri sana sini


Pernah tak kita dengar keracunan kuliner lepas pergi kenduri kahwin?


Mesti pernah kan


Boleh jadi ada pencemaran semasa penyediaan daging.


Atau kurang jaga kemembersihkanan


Daging pun boleh rosak


Atau tukang masak kurang ahli.


Daging yang di masak tak masak sempurna.


Daging mentah atau separuh masak mengandungi bakteria toxoplasma dan pelbagai jenis bakteria lain. 


Bakteria toxoplasma tu sama jenis dalam najis kucing yang boleh membawa ancaman pada ibu hamil


Bakteria ini boleh mengakibatkan kerosakan pada saraf orang cukup umur dan kanak kanak terutama pada bahagian mata.


Bakteria toksoplasmosis juga ada dalam sayuran yang melalui proses pembersihan yang kurang membersihkan.


Jadi jaga kemembersihkanan


Masak sendiri dirumah lebih selamat


Jika makan di luar, pastikan cari kedai yang membersihkan.


Elakkan makan di kedai dengan kuliner yang terdedah. 



3. Semua kuliner mentah

Siapalah nak makan sayur mentah

Ada


Kaki makan ulam, kerabu ke


Kan masak mentah mentah tu


Elakkan tiruana kuliner dan minuman mentah.


Ada dari kita yang suka minum susu segar. Beli di pasar tani


Pastikan susu tu dah di rawat dengan haba


Ada sesetengah resepi kuliner yang memakai telur & daging ayam yang tidak dimasak


Hati hati ya lantaran bakteria salmonella boleh mengakibatkan penyakit cirit birit fokus pada ibu mengandung. 



4. Jus buah & sayur

Kita kadang kadang terlepas pandang

Jus buah pun sama juga 


Semasa kita hamil, elakkan minum jus buah yang disediakan di pasar malam & warung.


Minuman tersebut tidak dipasteur & mungkin mengandungi bakteria salmonella dan e coli. 


Mungkin juga air yang di gunakan tidak di masak


Cuma di tapis saja


Mana kita nak tahu kan?


Mungkin juga pencemaran bakteria berlaku kerana kemembersihkanan peralatan yang dipakai untuk membuat jus 


Buah buahan memang kaya dengan vitamin & mineral


Kalau nak juga


Buat sendiri saja


Sedangkan air buah dalam kotak tu pun boleh rosak kalau cara penyimpanan salah walaupun tarikh luput lambat lagi



5. Sushi

Berita jelek buat penggemar kuliner jepun ini. Walaupun sushi ialah diet sihat tanpa minyak yang yummy di makan.

Tapi, untuk ibu mengandung sushi kurang sesuai dan kurang selamat.


Atas lantaran apa?


Sayur dan ikan yang di gunakan tidak di masak dengan sempurna.


Ikan bahari yang di gunakan untuk sushi bukan sahaja tidak cukup masak ia juga boleh mengandungi bakteria dan benalu yang merbahaya. 


Pastikan kuliner betul-betul masak.



6. Adunan tepung mentah

Adunan yang memakai telur dan tidak di masak boleh membahayakan ibu dan bayi kerana telur mentah memiliki risiko mengandungi bakteria salmonella. 

Seperti bakteria listeria di dalam daging, sayuran dan ikan, bakteria salmonella di dalam telur ini juga bisa mengakibatkan keracunan kuliner yang teruk.


Ibu hamil tidak selamat memakan kuliner yang memakai telur mentah dan tidak dimasak.


Sekiranya adunan tersebut tidak memakai telur, insyaallah selamat di makan.



7. Sos Salad

Bagi penggemar salad, sos salad yang memakai telur mentah samada dibentuk di rumah atau yang di beli perlu di pastikan sudah dipasteur. 


8. Tiramisu

Sama menyerupai sos salad dan adunan biskut mentah, memang banyak pencuci verbal memakai telur mentah. 

Elakkan makan tiramisu kerana sukar untuk kita pastikan samada telur yang dipakai untuk menciptakannya sudah di pasteur.

.
Jika mengidam dan teringin juga, lebih selamat untuk tuan puan menciptakannya sendiri memakai telur yang tertulis dilabel "Telah dipastur"


9. Ikan Lautan terkotori dengan merkuri

Manfaat ikan memang banyak. Sumber protein dan sedap di makan.

Terutama ikan segar, isinya masih kenyal dan manis pula rasanya.


Namun begitu, ada juga ikan yang tidak cantik di makan dalam kuantiti banyak.


Terutama ikan lautan dalam. Ikan yu, ikan tuna, mackerel dan ikan-ikan besar mengandungi kandungan merkuri yang tinggi di dalam isinya.


Kesan merkuri pada ibu dan bayi ialah mengakibatkan kerosakan saraf bila dimakan dalam kuantiti yang banyak. 


Dan juga boleh mengakibatkan kerosakan saraf pada bayi.



10. Daging yang sudah di proses

Antara pola kuliner berasaskan daging yang di proses ialah burger, frankfurter dan daging kisar.

Daging mentah yang di proses mengandungi bakteria listeria.


Kuman listeria ini agak lasak kerana masih boleh membiak pada suhu sejuk (di dalam peti sejuk). 


Ibu mengandung sangat tidak di galakkan mengambil kuliner daging proses.


Ibu mengandung yang mengambil kuliner terkotori bakteria listeria berkemungkinan mendapatkan kesan jangkitan yang lebih teruk menyerupai keguguran, kelahiran pramatang atau kematian. 



11. Kekacang

Daripada makan kuliner rapu lebih baik makan kekacang sebagai kuliner enteng.

Cuma, ada diantara kita memiliki alahan terhadap kekacang. Jika makan kacang sahaja akan ada tindak balas.


Kaji sejarah perubatan keluarga anda, pastikan tiada alahan terhadap kekacang. 


Antara penyebab alahan yang teruk kepada alahan kekacang ialah G6PD.


G6PD yaitu sakit bawaan genetik. Bermakna keturunan yang memiliki sakit G6PD tidak sesuai untuk



  1. Ubat-ubatan tertentu
  2. Makanan menyerupai kacang kacangan
  3. Bahan-bahan tertentu

Penghidap G6PD mengalami guamia akhir stress pengoksidaan apabila pesakit tersebut terdedah kepada materi diatas.


Jika memang betul ada alahan, elakkan kuliner dan minuman yang berasaskan kacang. 


Bagi mereka yang tiada alahan, insyallah tiada masalah, Makara ambil secara bersederhana.



12. Buah & Sayur Yang Kurang Bersih 

Buah buahan yang bermanfaa yaitu kuliner yang baik untuk perempuan mengandung.

Namun sekiranya tidak di membersihkankan dengan baik, bakteria menyerupai toxoplasma boleh hidup atau membiak pada buah-buahan dan sayur-sayuran yang tidak membersihkan.


Bakteria ini boleh membahayakan nyawa janin dalam kandungan ibunya.



13. Taugeh 

Bukankah taugeh banyak khasiat, kenapa ibu hamil tak di benarkan makan?

Ini kerana taugeh mentah boleh mengandungi bakteria.


Dan bakteria ini mungkin sudah wujud di dalam benih taugeh sebelum ia bercambah pun! 


Kalau nak makan taugeh juga boleh, masak betul betul di rumah.


Tapi tak apalah, elakkan terus sepanjang kehamilan.



14. Makanan berpanggang 

BBQ yang dibiarkan beberapa saat sebelum dihidangkan
.

15. Semua Keluarga Kerang Mentah

Keluarga kerang tidak sesuai dimakan mentah.

Ini boleh mengakibatkan keracunan kuliner kerana mengandungi benalu dan bakteria. 


Pastikan kerang kerangan ini di masak dengan sempurna. Baru makan.


Keluarga kerang menyerupai tiram, kerang, kepah, kupang yang dimasak tepat selamat dimakan semasa hamil. 



16. Ikan air tawar

Hidupan air menyerupai kerang dan ikan akan menyerap pencemaran dari daerah persekitarannya

Tanggungjawaban kita untuk menjaga rantaian kuliner supaya kuliner yang yang diambil selamat di makan.


Sekiranya suami kita minat memancing ataupun ada rakan yang memdiberi ikan yang di pancing sendiri dari perairan air tawar.


Makanan lauk pauk jamuan tidak kira di pejabat secara "pot luck" atau pun katering mencakupko kepada keracunan makanan.


Makanan ini tidak di ketahui cara penyediaan dan kemembersihkanannya.


Antara tips untuk makan kuliner jamuan ialah


  1. Makanan tidak di biarkan terdedah dalam suhu bilik melebihi 2 jam
  2. Jadi hadir pertama sementara lauk masih gerah. Kurang risiko untuk keracunan makanan.
  3. Jika suhu bilik melebihi 90 darhah Farenheit, bakteria lebih praktis dan cepat membiak. Makanan spesialuntuk selamat selepas 1 jam sahaja.


17. Susu yang tidak dipasteur

Semua susu mestilah dipasteur terlebih lampau sebelum selamat diminum oleh ibu hamil.

Sekarang memang tinggi kesedaran masyarakat ihwal khasiat susu kambing.


Pastikan ia sudah di rawat dengan metode pasteur supaya bakteria berbahaya menyerupai listeria sudah di musnahkan terlebih lampau.



18. Minuman dan kuliner yang berkafein

Kenapa kopi teh nescafe dan kuliner berkafein yang lain tidak sesuai untuk ibu hamil?

Ini kerana sifatnya yang anti nutrien. 


Kafein akan menghalang absorpsi zat dari kuliner yang di ambil.


Kesannya, khasiat dari kuliner yang di ambil tidak di serap tubuh sepenuhnya.


Alangkah ruginya, hasilnya anak di dalam kandungan tidak menerima zat yang cukup.


Sehingga boleh mengakibatkan Anemia atau belum sempurnanya sel darah merah dalam badan.


Jika tubuh kita kurang zat dan mineral, akan ada tanda tanda menyerupai keguguran rambut, tubuh cepat penat dan cepat mengantuk.


Jadi, tuan puan kurangkan atau hentikan terus pengambilannya semasa kita merancang kehamilan.


Walaupun terdapat kajian yang menyampaikan jumlah kafein yang sederhana selamat diambil semasa hamil. 


Hadkan kepada 200mg sehari (bersamaan 12 auns cawan kopi). Persoalannya sekarang, bagaimana pula dengan kopi kaww.. Kopi O dan lain lain lagi.


Belum lagi mengambil kira kopi herba dan kopi pelik pelik di pamasukan. Kopi jantan dan kopi segala kopi.


Malah, minuman tenaga menyerupai redbull dan livita juga mengandungi kandungan kafein 


Pengambilan minuman atau kuliner berkafein menyerupai kopi, koko, minuman bergas, coklat dan yang sewaktu dengannya boleh memdiberi kesan jelek seperti 


  1. Perkembangan bayi dalam rahim yang tidak normal. 
  2. Risiko janin untuk berlaku keguguran yang tinggi
  3. Kelahiran pramatang dan tidak terjangka
  4. Anemia dengan menghalang absorpsi zat besi yang diharapkan untuk membuat sel darah merah
  5. Berat bayi yang enteng semasa dilahirkan.
  6. Kafein juga dikatakan boleh merosakkan kandungan kalsium tulang ibu hamil.


19. Alkohol, Minuman Berkarbonat dan Makanan Ringan

Antara kesan yang berlaku kepada ibu hamil yang mengambil alkohol 

  1. Menyebabkan keganjilan fizikal pada bayi
  2. Keupayaan mental yang kurang pada bayi yang di lahirkan
  3. Perkembangan janin yang tidak normal 
Pada tahun 1986 seorang doktor yang berasal dari Perancis, P.Lemoine mengenalpasti hubung kait yang di alami 127 janin selama hamil, disebut Fetal Alkohol Syndrome (FAS).

Menurut sebuah kajian lain yang di lakukan Paul D.Connor dari Universiti Washington, Amerika pada tahun 2005, terhadap ibu hamil yang mengambil minuman beralkohol semenjak trimester pertama. 


Kemudian, kecerdasan bayi yang di lahirkan ibu tersebut di perhatikan semasa


  1. Bayi gres lahir
  2. Usia 8 bulan
  3. 18 bulan
  4.  3 tahun
  5. 6 tahun
  6. 10 tahun
Hasil kajian tersebut menyampaikan kemampuan kognitif mereka lebih rendah dibanding bawah umur seusia. 

Saintis di negara barat memang banyak melaksanakan kajian ihwal efek alkohol dan ibu mengandung. 


Ok, selesai dengan kesan alkohol kini kita beralih pada pengambilan gula semasa hamil.


Ibu hamil di nasihatkan mengurangkan pengambilan gula saat hamil. Ia boleh menjadikan komplikasi menyerupai kencing manis semasa mengandung dan bayi mencakupko untuk bersaiz besar.


Malah, kencing manis yang di alami semasa ibu hamil juga boleh menyumbang bayi di dalam kandungan menerima sakit jantung berlubang.


Antara minuman yang sangat tidak sihat untuk kesihatan ialah minuman bergas atau berkarbonat.


Ini kerana minuman berkarbonat.


  1. Mengandungi gula yang tinggi iaitu sehingga 7 - 9 sudu dalam satu tin. Sangat tinggi
  2. Menyebabkan kadar gula dalam darah perempuan hamil tidak seimbang
  3. Ibu hamil mencakupko menerima kencing manis yang akan mempengaruhi kesihatan anak dan bayi.
  4. Keadaan paras gula tubuh bayi dalam kandungan akan tidak stabil.
  5. Anak yang lahir oleh ibu yang mengalami kencing manis / diabetis semasa mengandung mencakupko lebih tinggi untuk menghidap kencing manis selepas dewasa.
Kasihan anak cucu dan keturunan kita.

Sekiranya tidak sanggup mewariskan kekayan ilmu dan harta, kita wariskan penyakit diabetis pula.


Bagi individu biasa yang sihat, penggunakan gula yang berlebihan dilarang, apatah lagi ibu mengandung. 


Kencing manis oleh ibu mengandung juga boleh mengakibatkan bayi besar daripada kebiasaan. 


Proses kelahiran menjadi lebih sukar kerana bayi yang besar perlu melalui bukaan pintu rahim yang kecil.


Tak sanggup bayangkan betapa sakitnya bila mahu melahirkan bayi yang besar. 


Minuman bergas juga mengandungi pewarna kuliner tiruan, perasa tambahan dan sebagainya. 


Kerap kali semasa bekerja di pejabat, di atas meja mitra kawan penuh dengan kuliner enteng.


Asam dan gula gula perlu dihadkan perlu dikurangkan kerana ia tergolong dalam kategori kuliner rapu yang tiada nutrien dan mengandungi MSG aka Ajinomoto.



21. Makanan Yang Di Bungkus

Elakkan membungkus kuliner dari kedai makan/restoran, kerana suhu di dalam kereta boleh meningkat dengan cepat dan ini menciptakankan bakteria praktis membiak (melainkan anda ingin terus pulang ke rumah). 

Namun sekiranya anda perlu membungkus kuliner yang tidak habis dimakan (untuk mengelakkan pembaziran), pastikan kuliner tersebut disimpan di dalam peti sejuk dalam tempoh 2 jam dari ia dihidangkan. 


Elakkan menyimpan kuliner yang dibungkus berada terlalu usang di dalam kereta.



22. Rokok

Rokok bukan makanan. Tetapi ramai merokok selepas makan.

Tidak kiralah di mana saja.


Di kedai makan juga sama. Kita yang tak merokok juga terkena tempias asap rokok dari jiran meja sebelah.


Secara tak langsung, tuan puan menjadi perokok pasif.


Tahukah tuan puan, perokok pasif lebih mencakupko menerima penyakit berbanding perokok itu sendiri.


Jadi, jauhkan diri dari perokok semasa merokok.


Apa kesan jelek rokok terhadap ibu mengandung?


Asap rokok mengandungi racun dan materi kimia. Termasuk tar jalan raya yang akan mendap di dalam paru paru.


Kesannya, materi karsinogen atau penyebab kanser ini akan mengurangkan oksigen larut didalam darah kerana paru paru sudah terjejas


Merokok semasa mengandung selalunya dikaitkan dengan

.
1. Kelahiran bayi tidak cukup bulan
2. Termenolongt pertumbuhannya 
3. Berat tubuh yang rendah.
4. Kes-kes maut mengejut bayi di dalam kandungan 
5. Keguguran bayi bagi ibu yang merokok.


23. Makanan yang digerah berulangkali

Mestilah digerahkan dengan kegerahan maksima untuk memastikan bakteria tiada lagi.

Terima kasih lantaran baca hingga hujung


Semoga bermanfaa ya


Jumpa lagi

Posting Komentar

0 Komentar
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad

Below Post Ad