5 Ancaman Kucing Kepada Ibu Mengandung. Apa Salah Si Miow?




Betul ke ibu hamil perlu mengelakkan kucing? Katanya ada kesan ancaman pada bayi dalam rahim


Takutnya

5 Bahaya Kucing Kepada Ibu Mengandung & Anak Dalam Rahim. Apa Salah si Miow?

Ibu pasti.
.
Topik ni bersahabat dengan kita. Siapa tak suka kucing kan?


 Katanya ada kesan ancaman pada bayi dalam rahim 5 Bahaya Kucing Kepada Ibu Mengandung. Apa Salah si Miow?

Rumah ibu sendiri ada kucing bermain main
.
Tapi di luar rumah lah
.
Ada juga kenalan ibu yang bela kucing dalam rumah. Sampai pulas pun peluk kucing
.
Nak makan pun
.
Bagi kucing makan doloe. 
.
Biar perut sendiri lapar, asalkan kucing keakungan gebu & kenyang. melalui atau bersama ini bulu bersinar sinar
.
Ibu tak bergurau tau
.
Memang ada insan yang sangat akung haiwan macam ni
Sebenarnya kalau kita dah suka kucing
.
Tapi kalau kita merancang untuk hamil. Atau dah pun berbadan dua
.
Boleh ke bela kucing lagi?
.
Hmmm
.
Memang kena ada pantang larang semasa mengandung. Bukan apa. Anak dalam rahim pun kena jaga
.
Pernah dengar bahaya
.
Tak salah untuk pegang kucing semasa mengandung
.
Cuma
.
Kita perlu lebih berhati hati dalam penjagaan kemembersihkanan. Ibu syorkan semoga teman bersahabat tiruana minta menolongan mahir keluarga yang lain semasa memmembersihkankan najis kucing.
.
Ada apa dengan najis si comel tu?
.
Ini kerana najis kucing (di tanah atau pasir di mana kucing memmembuang) boleh membawa jangkitan benalu yang dipanggil toxoplasmosis. 
.
Toxoplasmosis?
.
Jika puan yang gres peringkat pertama mengandung dijangkiti benalu toksoplasmosis , atau beberapa bulan sebelum hamil.
.
Parasit toksoplasmosis boleh menimbulkan keanehan kelahiran yang fokus menyerupai mata & kerosakan otak. 
.
Wah takutnya
.
Sampai macam tu sekali ya kesan benalu ni
.
Kalau kita dah ambil berat soal diet sihat semasa mengandung. Siap beli masakan tambahan & pemanis untuk cukupkan vitamin
.
Tapi soal kemembersihkanan macam ni tak jaga
.
Pun sia sia juga
.
Parasit cecunguk penyebab toxoplasmosis disebarkan secara lisan (mulut)
.
Jadi
.
Menyentuh tangan yang terkotori ke lisan boleh menjadikan jangkitan.
.
Sebab tulah
.
Ibu kata di pertama artikel tadi, kena jaga kemembersihkanan
.
Sebab bahagia sangat nak berjangkit.
.

5 Bahaya Toksoplasmosis pada Bayi dalam kandungan


Jika bayi dalam kandungan di kesan menghidap toxoplasmosis, penyakit ini dikenali sebagau 'toksoplasmosis kongenital. 
Kerosakan yang disebabkan jangkitan ini bergantung kepada usia kehamilan & masa menerima jangkitan.
.
Toxoplasmosis boleh menyebabkan 


  1. Keguguran
  2. Lahir mati 
  3. Kerosakan pada otak bayi dan organ-organ lain, terutamanya mata.
  4. Kebanyakan bayi yang dilahirkan dengan toksoplasmosis tidak memiliki kerosakan terang semasa kelahiran tetapi mengalami gejala, biasanya kerosakan mata, semasa zaman kanak-kanak atau dewasa. 
  5. Dalam kes yang lebih fokus boleh membawa kepada buta atau kerosakan otak.

Macam mana kita dijangkiti toxoplasmosis dari kucing kita?



Jika puan yaitu insan yang paling akung kucing dalam rumah

.

Ibu pasti

.

Puan tak cerita untuk memmembersihkankan kotak kucing memmembuang najis setiap hari

.

Seeloknya minta orang yang lain yang membersihkankan

.

Atau kalau terpaksa lantaran dah tak ada orang lain

.

Pakai sarung tangan & cuci tangan membersihkan membersihkan dengan sabun selepas siap melaksanakan kerja murni tersebut
.
Hehe
.
Bersihkan najis kucing kita setiap hari kerana benalu tidak akan berjangkit untuk satu hingga lima hari. 
.
Buang sarung tangan selepas setiap penerapan.
.
Nak elak kita pakai tiruanla
.
Ibu mengandung boleh terdedah kepada toxoplasmosis sama praktis kalau kucing kita selalu berkeliaran di laman rumah
.
Biasanya kucing suka berguling guling di tanah
.
Dan diatas pasir
.
Dan sambil sambil tu mereka membuang najis sekali di laman rumah
.
Hmm
.
Memang itulah senario bela kucing di rumah
.
Makara setiap kali kita berkebun untuk keluarkan peluh & mendapatkan cahaya matahari sihat. Supaya kulit cantik. Sampai pakai krim siang & malam untuk jaga penampilan
.
Apa salahnya
.
Kita ambil perhatian yang sama - pastikan menggunakan sarung tangan dan cuci tangan dengan segera.
.
Nanti kita nak masak, kalau tangan tak membersihkan. Bahaya tau.

Jika kita bimbang sudah terdedah kepada benalu toksoplasmosis, tanya doktor terdekat
.
Dan buat ujian darah kalau doktor masukankan untuk mengetahui sama ada kita kebal kepada penyakit ini.
.
Ataupun tidak
.
Sekiranya keluarga kita memang suka kucing
.
Dan dah pun bela bertahun lamanya
.
Kita mungkin sudah pernah menghidap toksoplasmosis.
.
Tanpa kita sedari.
.
Dan kalau itu berlaku, tidak perlu bimbang perihalnya lagi.
.
Risiko untuk menghidapnya lagi sudah rendah.
.
Dan insyaallah tidak akan mendapatkan sekali lagi, & bayi dalam kandungan tidak akan menghadapi risiko.
.
Selain kucing, kita juga boleh dijangkiti toxoplasmosis kalau Anda mungkin bersentuhan dengan benalu kalau anda:

  1. Memmembersihkankan kotak sampah kucing
  2. Minum air yang memiliki benalu di dalamnya
  3. Makan daging mentah atau kurang masak
  4. Gunakan perkakas yang sudah menyentuh daging mentah

Macam mana nak tahu kita menghidap toxoplasmosis semasa hamil?

Ibu kongsikan beberapa tanda-tanda toxoplasmosis
.
Tanda-tanda toksoplasmosis banyak persamaan menyerupai selesema.  Seperti:
  1. Sakit kepala
  2. Sakit badan
  3. Demam
  4. Berasa lebih letih daripada biasa

Teknik elakkan kita di jangkiti toxoplasmosis semasa mengandung?

Kita boleh melaksanakan beberapa kasus dibawah untuk mengelakkan dari tersentuh dengan parasit:


  1. Pakai sarung tangan & cuci tangan dengan teliti sehingga membersihkan selepas bekerja di luar atau di taman.
  2. Sekiranya dirumah kita memiliki kotak pasir untuk kucing, sentiasa tutup untuk elakkan kucing sepahkan.
  3. Bersihkan tangan, meja, papan memotong, perkakas dapur & pinggan mangkuk dengan air suam dan sabun selepas menyediakan daging mentah.
  4. Pastikan masakan dimasak dengan baik, buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya vitamin untuk ibu mengandung dibasuh dengan sempurna, & mana-mana air yang di minum sudah dirawat. 
  5. Elakkan minuman menyerupai susu kambing yang tidak dipasteur & telur mentah.


.

Apa yang kita perlu buat dengan kucing peliharaan? Takkan nak membuang

Jika kita membela kucing, ini yaitu beberapa petua untuk memastikan keluarga kita selamat dari toxoplasmosis:


  1. Simpan kucing di dalam rumah semoga tidak terdedah kepada benalu itu.
  2. Lakukan yang terbaik untuk mengelakkan kucing kita dari dapur kawasan masakan disediakan.
  3. Memdiberi kucing masakan kering atau dalam tin. Kucing boleh dijangkiti benalu dari daging mentah atau kurang masak yang dimakannya
  4. Jangan sentuh kucing liar atau anak kucing.
  5. Berikan orang yang sihat & tidak hamil kiprah memmembersihkankan kotak sampah.
  6. Pakai sarung tangan apabila semasa memmembersihkankan kotak sampah & cuci tangan dengan sabun & air suam.
  7. Memmembersihkankan kotak pasir kucing setiap hari.
.

Akhir Kata. Kucing boleh dibela ibu mengandung

Alhamdulillah dah hingga ke penghujung, ibu yakin hati teman bersahabat dah lega
.
Boleh saja bela kucing masa mengandung
.
Asalkan kita peka dengan kemembersihkanan
.
Dan dapatkan kerjasama keluarga kita semoga tiruananya lebih lancar & tersusun cantik.
.
Dalam sibuk sibuk kita kerja di pejabat & menguruskan keluarga. Siap jaga kucing terakung lagi
.
Ibu sangat syorkan teman bersahabat tiruana diberi yang terbaik untuk diri sendiri juga
.
Terutama masa mengandung. 
.
Pastikan keperluan zat harian kita mencukupi.
.
cepatdangampang untuk kita sanggup tiruana keperluan ini dari masakan tambahan terbaik untuk ibu hamil. Makan saja set mengandung shaklee
.

Set Mengandung Shaklee trimester 1 2 & 3 (Usia kandungan 1 3 bulan)

Makanan tambahan ini dirumus khas untuk ibu hamil yang sibuk bekerja & sangat bertanggungjawaban
.
Terdiri daripada


  1. Vitalea ( multivitamin dengan zat besi)
  2. B Complex (asid folik)
  3. Vitamin C
  4. Ostematrix (pil kalsium)
  5. Omega Guard
  6. Energizing Soy Protein ESP
.
 Katanya ada kesan ancaman pada bayi dalam rahim 5 Bahaya Kucing Kepada Ibu Mengandung. Apa Salah si Miow?
Ini beliau rupa set mengandung shaklee

.
Ini cuma cadangan ibu saja.
.
Sebab ibu sendiri pernah makan set ini semasa hamil anak lelaki no 2. Si zaid tu
.
Memang lain lah
.
Kalau teman bersahabat ada soalan, Boleh hubungi ibu ya
.
Dan
.
Kalau ada apa apa yang Ibu lupa masukkan dalam artikel ini. Komen di ruangan komen ya
.
Jumpa lagi

Posting Komentar

0 Komentar
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad

Below Post Ad