23 Cara Nak Tahu Hamil Atau Tidak! Anda Ada Tanda Mengandung Ini?

Hairan tak, macam mana mak kita boleh tahu lebih pertama yang kita dah mengandung? 
Baca artikel ini untuk jadi pakar ibarat mereka. 

23 Tanda pertama mengandung! Sangat memmenolong ibu yang hamil anak pertama

Adakah kita sudah hamil? 

Bagi sesetengah wanita, tanda pertama mengandung sangat pertama.

Sepertama ahad pertama selepas persenyawaan.



 macam mana mak kita boleh tahu lebih pertama yang kita dah mengandung 23 Teknik nak tahu hamil atau tidak! Anda ada tanda mengandung ini?

Walaupun tarikh haid / period jauh lagi.


Kita dah boleh syak dari tanda tanda ini.


Yang kita dah berbadan dua.


Dah mencakup.


Dan,


Banyak tanda tanda ini,


Mirip dengan tanda hadir haid.

Teruskan membaca hingga habis ya. Siapa cakap susah nak kesan tanda mengandung. Orang gres kahwin pun boleh perasan!



Tonton video super pendek di bawah, 1 minit saja untuk tanda mengandung ahad pertama!


Penting ke untuk tahu yang kita dah mengandung?

Penting
.
Terutama kalau kita dah usang menunggu.
.
Nak sanggup anak. Kalau kita tak perasan, mungkin boleh mengakibatkan keguguran.
.
Kan murung tu!
.
Ibu nak ingatkan pertama pertama.
.
Tanda pertama mengandung tak sama untuk setiap individu. 

.
Mari kita lihat apakah tanda berbadan 2 yang boleh dipercayai.
Teruskan membaca hingga habis ya. Ini rahsia mak dan nenek kita tahu nak sanggup cucu baru!



Baca link di atas.

23 Tanda tanda mengandung yang praktis di kenalpasti!

Tanda hamil ada banyak,

Dan


Tak sama untuk setiap anak.



 macam mana mak kita boleh tahu lebih pertama yang kita dah mengandung 23 Teknik nak tahu hamil atau tidak! Anda ada tanda mengandung ini?


Di bawah ini ibu Daftarkan beberapa tanda tanda mengandung,


Untuk referensi kita.


1.  Saiz payudara semakin besar!

Payudara kita boleh mempersembahkan klu pertama
.
Yang kita dah berjaya hamil
.
Sepertama 2 ahad selepas persenyawaan
.
Berlaku perubahan hormon dalam tubuh kita 
.
Dan hormon ini boleh membuat payudara lebih lembut, rasa nyeri atau sakit
.
Perubahan lain pada payudara kita ialah terasa lebih padat & berat.
Tanda ini memiliki persamaan dengan tanda haid. Jangan abaikan tau!



Perbezaannya
.
Sakit & rasa tak selesa yang dialami lebih teruk berbanding biasa
.
Ini persediaan pertama tubuh untuk mengeluarkan susu ibu.
.
Hormon kehamilan mempersembahkan isyarat kepada tubuh kita untuk bersedia dalam masa 40 ahad kehamilan.
.
Lebih banyak darah & khasiat dibekalkan ke payudara
.
Menyebabkan ia menegang & membesar.
.
Sebab itu
.
Ibu hamil digalakkan tukar saiz bra sepanjang mengandung
.
Supaya ada ruang lebih untuk membesar
.
Aliran darah pun lancar
.
Selesai tanda pertama
.
Bagi ibu ayah yang dah ada anak, mesti akan perasan tanda no 2 ini, Apakah itu?





2. Anak lebih mengada ngada

Kalau puan sudah ada anak sebelum ni, boleh lihat perubahan perilaku mereka. 


 macam mana mak kita boleh tahu lebih pertama yang kita dah mengandung 23 Teknik nak tahu hamil atau tidak! Anda ada tanda mengandung ini?

Entah kenapa mereka lebih "mengada ngada" dengan mak ayah. 
.
Macam ada deria ke enam je nak detect adik baru. Tanda yang ni memang jadi sendiri kat kami. Anak sulung kami luqman hakim jadi jauh lebih manja.
.
Anak anda macam tahu tahu je tak usang lagi akan ada adik baru. Musykil musykil
.
Biasanya beliau buat hal sendiri je, selalu berdikari. Tapi 2-3 ahad sebelum sah hamil, perangai dah berubah lain. Hihi
.
Kadang kadang tu hingga tak nak makan. Risau betul. Bawa jalan jalan pun masih mengada ngada. (Baca lebih lanjut wacana Homestay Melaka terbaik untuk bercuti!)
.
Dapat anak baru, hati anak yang lain kena jaga ek. Kecil kecil sudah ada perasaan cemburu tau. Kita yang kena bijak latih mereka. Insyaallah
.

3. Lewat hadir Haid

Selepas proses penempelan selesai, tubuh ibu akan mula menghasilkan gonadotropin chorionic insan (hCG). 

Hormon ini memmenolong tubuh terus hamil.


Hormon ini memdiberitahu ovari untuk berhenti melepaskan ovum setiap bulan sepanjang kehamilan.



Ini yang mengakibatkan haid kita lewat 

Bagi perempuan yang ada haid tak teratur


Buat ujian kehamilan (UPT)


Ujian ini boleh mengesan hormon hCG sepertama 8 hari selepas haid tidak hadir.



Tips sekiranya haid tidak hadir!
  • Buat ujian kehamilan untuk mengesahkan kita hamil.
  • Jika ujian positif, temui doktor untuk temujanji pranatal kita yang pertama.
  • Andai kita mengambil ubat, minta pendapat doktor wacana risiko ubat tersebut kepada bayi dalam rahim

4. Mengalami Rasa Mual & Loya kerana alahan mengandung!

Terasa teringin sangat nak makan asam dan jeruk? Sebab mual dan loya kan?
.
Kalau tak makan asam apa jadi? Mesti rasa pening pening loya dan nak "muntah". Apa maksudnya tu?
.

Ramai ibu mengandung mengalami loya kerana alahan hamil
.
Boleh dikatakan 3 dari 4 ibu mengandung berasa loya terutama sekali di pertama pagi.
.
"Morning sickness" dan pening memang selalu menyerang ibu mengandung pada trimester pertama.
.
Bila kita nak hamil, tubuh akan keluarkan hormon kehamilan dan antara kesan hormon ini pada tubuh kita yaitu rasa mual mual. 
.
Tanda pertama kehamilan ni pun betul juga. Boleh tengok mitra kawan yang kena morning sickness tu.
.
Ada yang teruk, ada pula yang relaks saja. Semua orang tak sama. 
.
Kita terima je seadanya ek. Biasanya, trimester pertama memang teruk sikit, bila dah masuk trimester kedua rasa mual akan hilang.
.
Ibu yang mengalami ‘morning sickness’ dan muntah-muntah, perlu banyak minum air.
.
Sebab bila selalu muntah-muntah, tubuh akan kurang air
.
Dan
.
Selera makan mesti hilang punya
.
Deria bacin pun jadi sensitif
.
Perut terasa lapar, tapi nak makan tak boleh.
.
Macam mana nak selesaikan tu?
.
Ibu hamil perlu jaga diet yang sihat agar kandungannya mendapat zat yang cukup. 
.
Nanti anak yang lahir akan lebih bijak
.
Sebut wacana anak bijak
.
Ada banyak amalan yang ibu boleh lakukan untuk menolong anak yang lahir lebih bijak apabila dilahirkan nanti
.
Dan ini tiruana memerlukan ilmu
.
Ibu galakkan agar kita baca buku di bawah ini. Bagus tau untuk bekalan ibu yang bijak
.
Zaman kini ni serba mencabar
.
Kita jadi mak ayah memang risau dengan nasib anak kita
"Klik gambar dibawah untuk baca preview rahsia anak arif cerdas"
Ada banyak cara praktis untuk menolong anak kita membesar dengan pintar.
Salah satunya bawa mereka berjalan jalan. Baca buku ini bila teringin anak bijak!

.
Elok kita menolong mereka dari pertama lagi kan
.
Ok
.
Tanda seterusnya ialah
.

5. Mengidam

Rasa teringin nak makan sesuatu yang sangat teruk. Itulah mengidam. 
.
Tapi, kalau tubuh belum sempurnanya nutrien tertentu pun akan mengidam juga. Walaupun kita tak hamil. Jangan tak tahu ada masa orang lelaki pun boleh mengidam bagi pihak isterinya. 
.
Wireless kot. Hihi
.
Oh tidak... kenapa rasa teringin sangat nak makan ni
.
Mengidam ni susah nak jangka, kadang kadang benda pelik pelik kita nak makan. 
.
Walaupun sebelum tu memang kita tak minat pun makanan tu. Antara kasus pelik yang Ibu sendiri penah lihat, mengidam makan kopi, nak kunyah beras mentah dan sebagainya.
.
Kalau boleh kpertama tidakboleh dilayan sangat ek. Kesian en Suami nak carikan benda benda tu. Kalau tengah malam nak makan aiskrim mana nak cari? 
.
Nasib baik ada seven eleven. 
.
Kan
.
Siapa yang loya tu, selalunya suka makan masam macam jerukkan untuk hilangkan mual. Tapi tulah, jeruk banyak garam dan pengawet. 
.
Ada kesan tak elok pada anak dalam kandungan.
.
Kalau doloe Ibu cuba tahan sangat2, lebih lebih lagi masa trimester 1. Baby tak berpengaruh lagi. 
.
Lega sikit, sanggup makan benda masam. 
.

6. Makin kerap membuang air kecil

Kenapa ibu mengandung akan kerana kencing?
.
Dari rujukan, ada kaitan dengan perubahan hormon dalam badan.  
.
Dan semasa mengandung
.
Badan kita memerlukan lebih banyak darah untuk ibu & bayi
.
Jadi lebih banyak darah ada dalam badan.
.
Semua darah ini akan melalui buah pinggang untuk ditapis
.
Sebab itu kita asyik rasa nak kencing
.
Lebih kerap dari biasa
.
Awal pertama tu memang letih, alasannya perlu lebih kerap ke tandas, lebih lebih lagi waktu malam.
.
Memang kualiti pulas terganggu
.
Jangan salah faham dengan tanda kencing manis ek, orang kencing manis aka diebetis akan kerap membuang air waktu malam. 
.
Banyakkan minum air kosong untuk ganti balik air yang hilang dari badan.

7. Letih dan lesu

Letih & lesu salah satu tanda tanda mengandung. 

Semasa kita gres mengandung, tahap hormon progesteron melambung tinggi. 


Dos progesteron yang tinggi ini boleh mengakibatkan kita sentiasa mengantuk & letih.


Nak pulas. 


Dan,


Ini diburukkan lagi sekiranya 

  • Paras gula darah yang rendah
  • Tekanan darah yang lebih rendah 
  • Badan menghasilkan lebih banyak darah baru
Kesan dari tiruana diatas.
.
Membuatkan kita terasa sangat penat & tak bermaya.
.
Jagalah pemakanan dari pertama agar tidak terkena kencing manis semasa hamil.


Ada banyak cara untuk kita menjimatkan wang untuk kegunaan akan hadir.
Mesti teringin nak menyusukan anak dengan susu ibu. Semua itu perlukan wang.
Baca buku ini & simpan RM1,000 setiap bulan.



Tips & petua mengurangkan penat & letih semasa mengandung
  • Berusaha untuk mendapat pulas yang cukup.
  • Minum air kosong yang cukup. Dehidrasi boleh biatkan kita penat
  • Pastikan bilik kita selesa & tidak gerah. Suhu tubuh yang tinggi semasa peringkat pertama kehamilan boleh menciptakankan kita penat.
  • Ambil makanan yang kaya vitamin B kpertama mood & lebih bertenaga.
  • Dapatkan bekalan zat besi yang cukup dari makanan. Elakkan Anemia.
  • Nikmati masakan berprotein & berserat untuk pembebasan gula lebih sekata. Pantang masakan yang manis & tinggi kalori
Selamat mencuba tips untuk kurangkan letih ni.

8. Kesan Pendarahan

Kenapa berlaku pendarahan?
.
Kira kira 10 hingga 14 hari selepas persenyawaan berlaku
.
Embrio akan tertanam pada lapisan rahim. 
.
Ini boleh mengakibatkan pendarahan
.
Disebabkan implantasi 
.
Boleh jadi kita sangka, ini period


Tanda-tanda pendarahan disebabkan implantasi ialah:


  • Warna darah antara merah jambu, merah, atau coklat.
  • Pendarahan spesialuntuk dikesan apabila di lap.
  • Rasa sakit boleh jadi enteng, sederhana atau teruk. 
  • Pendarahan mungkin berlaku kurang dari 3 hari.
  • Elakkan merokok, minum alkohol, atau memakai dadah haram, yang berkaitan dengan pendarahan berat.
Ada juga ibu hamil yang mengalami keketidakboleh abdomen dipertama kehamilan. 
.
Keketidakboleh ini sama dengan keketidakboleh haid.
.
Selain itu jaga kemembersihkanan faraj untuk elakkan jangkitan kuman.

9. Sembelit

Kenapa jadi sebelit ek, sebelum tu ok je. Ini tiruana adaptasi tubuh untuk menyediakan setting optimum untuk mengandung. 
.
Hormon progesterone bukan saja menyediakan rahim untuk menjadi lebih kaya dengan pembuluh darah, malah mengendurkan dinding usus besar agar lebih banyak zat sanggup diserap dari masakan yang diambil ibu.
.
Jadi, air dan zat dari masakan akan diserap sehabisnya, meyebabkan kesukaran memmembuang. Kiranya tak lawas macam biasa.
.
Nak senang memmembuang dan lawas masa hamil. Makan Ostematrix Shaklee. Betul berkesan. Harga pun murah je. Dapat tahan 2 bulan
.
Bukan saja best untuk melawaskan, tulang n gigi pun kuat. Tak rosak masa mengandung kerana kurang kalsium
.

10. Perubahan emosi yang sukar dijangka

Ini memang diberita kurang baik untuk suami. 
.
Antara tanda pertama yang en suami boleh kesan ialah, isteri cepat murka dan merajuk. 
.
Masa period pun macam ni juge tapi moody masa hamil ni teruk sikit. 
.
Ada kes tu, hingga bergaduh suami isteri alasannya hubby tak paham kenapa isterinya moody atas kasus kecil.
.
Orang yang biasanya damai pun boleh jadi segarang harimau. Bawak bertenang ya en husband tiruana.  
.
INI masanya anda nak tunjukkan keprihatinan anda pada pasangan masing masing. 
.
Stress? Rasa nak Marah? Lesu dan Letih Sangat? Vitamin B kompleks sangat sesuai untuk anda
.
Bukan senang nak mengandung ni, pening, loya, tak selesa dan sebagainya. Isteri perlukan sokongan anda.
.

11. Kejang, di bahagian bawah badan

Kaki dan bahagian abdomen akan terasa kejang secara datang tiba. Sebelum ni tak pun. 
.
Kenapa keketidakboleh berlaku? Badan sedang menyediakan rahim ruang untuk membesar bagi proses kehamilan.
.
Kemungkinan tubuh anda kurang kalsium pun ada. Makara cukupkan keperluan kalsium ya. Minum banyak susu. 
.
Kalau tak selera minum susu, boleh ambil Ostematrix. Elok untuk sembelit juga
.

12. UPT Positif

Antara cara paling praktis dan selamat, gunakan Urine Pregnancy Test. 

.
Sekiranya terdapat 2 garisan yang kelihatan, insyaallah anda mengandung. Nak lebih niscaya lagi, jumpa doctor dan buat ujian ultrasound . 


.
Insyaallah boleh Nampak kantung baby mula terbentuk daam rahim.
.
Doktor akan kira anggaran usia baby dari saiz kantung, dan tarikh anggaran kelahiran dari pada hari pertama anda period bulan lepas.
.

13. Bacaan suhu mulut lebih tinggi

Ini juga boleh menjadi 1 tanda pertama mengandung.

Ini ialah suhu ekspresi kita apabila berdiri di waktu pagi. 


Suhu ini bertambah sedikit sejurus selepas ovulasi (persenyawaan)


Dan kenaikan suhu ini manis untuk perempuan yang ada duduk kasus haid tak teratur. 


Dari suhu ini boleh tahu waktu rindang kita


Dan


Melalui suhu ini juga kita boleh tahu sama ada dah mengandung


Atau tidak


Suhu yang naik berterusan selama lebih dari 2 ahad mungkin mengatakan kita dah hamil.


Pada masa ini


Banyak minum air 


Dan elak buat kerja berat


Teknik ini memang terbaik untuk dipakai oleh isteri yang memiliki duduk kasus kitaran haid tidak teratur


Kalau haid teratur praktis nak rancang masa untuk bersama suami


Sebab tu kalau haid tu tak sama setiap bulan, sesuai gunakan cara ini. 

.

14. Rasa tak selesa pada perut

Badan ibu mengandung akan mengalami banyak perubahan semasa mengandung
.
Antara penyebab utamanya ialah kerana hormon kehamilan
.
Hormon ini juga akan mengubah sistem penghadaman kita menjadi lebih perlahan
.
Kesannya?
.
Kesan baik ialah tubuh kita akan menyerap nutrien dari masakan & air dengan lebih baik
.
Tapi
.
Kalau kita kurang minum air & makan masakan berserat praktis untuk kena sembelit & duduk kasus penghadaman yang lain.
.
Ibu mengandung akan memiliki pengalaman berbeza untuk setiap anak. 
.
Antara duduk kasus perut yang dialami disebabkan mengandung ialah
  1. Perut kembung & masuk angin
  2. Terasa senak
  3. Sembelit
  4. Gastrik (Terutama kalau ada alahan mengandung yang teruk)
  5. Selalu kentut
  6. Kerap sendawa

15. Hilang atau kurang selera makan

Ada banyak punca kita hilang selera makan semasa mengandung


 macam mana mak kita boleh tahu lebih pertama yang kita dah mengandung 23 Teknik nak tahu hamil atau tidak! Anda ada tanda mengandung ini?
Kredit gambar: Ibu hamil


Antaranya sebab

  • Alahan mengandung (loya & muntah di pertama pagi)
  • Kita kurang makan masakan yang mengandungi vitamin merangsang selera ibarat vitamin b
  • Deria bacin kita jadi terlalu sensitif. Makanan yang biasa kita suka kini berbau guah
  • Tak ada mood nak makan (Perubahan hormon)

Biasanya
.
Pada trimester 1.
.
Ramai ibu kurang selera makan alasannya alahan hamil. 
.
17 dari 20 ibu hamil alah terhadap beberapa jenis masakan dalam 3 bulan pertama kehamilan.
.
Dan selera ini akan beransur hadir selepas masuk trimester ke 2
.
Tapi
.
Ada ibu yang tetap tak ada selera sehingga bayi lahir.
.
Yang ini kena dapatkan menolongan dari doktor & perlu ambil masakan embel-embel untuk ibu mengandung
.

16. Kerap sakit kepala

Masih lagi di sebabkan hormon
.
Ibu yang gres mengandung praktis diserang sakit kepala.
.
Sakit kepala kerap berlaku kerana hormon estrogen & progesteron yang dihasilkan tubuh ibu untuk menyokong perkembangan bayi dalam rahim.
.
Boleh jadi juga
.
Sakit kepada disebabkan tahap gula darah yang dalam badan.
.
Ini akan mengakibatkan sakit kepala kerana sel otak tidak mendapat gula yang mencukupi untuk tenaga.
.

17. Selera makan bertambah

Berlawanan dengan tanda pertama mengandung tadi
.
Ada perempuan yang mengalami pertambahan selera makan.
.
Dari bukan seorang kaki makan
.
Kepada pencinta makanan
.
Memang bertambah tambah nasi di pinggan
.
Alhamdulillah atas nikmat masakan kan
.
Tapi
.
Harus diberingat ya
.
Trimester pertama kehamilan, jaga makan. Jangan hingga kena minum air gula
.
Sebab berat tubuh naik mendadak
.
Doktor suspek kena kencing manis. Bahaya kalau tak di kpertama
.

18. Hidung & deria bacin jadi sensitif

Sekiranya datang tiba kita jadi sensitif terhadap bacin busuk hingga rasa loya, boleh jadi kita dah hamil. 
.
Ini bukan salah suami kita ya.
.
Tiba datang rumah jadi busuk.
.
Tapi bekerjsama kehamilan sudah meningkatkan deria bacin kita! 
.
Kesannya, bacin yang sebelum ini tidak pernah mengganggu kita boleh jadi tak tertanggung busuknya.
.
Sampai muntah muntah. 
.
Antara perubahan yang paling ketara ialah bacin makanan.
.

Makanan yang doloe sedap kini nak cium bacin pun tak lalu
.

19. Selesema & hidung tersumbat

Badan kita Allah jadikan sengat hebat
.
Sekiranya kita mengandung, tubuh kita akan mengalami perubahan.
.
Bayi di dalam rahim yang gres terbentuk akan mengakibatkan sistem keimunan ibu kurang kesannya.
.
Sistem imun si ibu akan dicegah daripada menyerang & menolak janin disebabkan oleh hormon & antibodi yang dihasilkan oleh janin. 
.
Antibodi tubuh juga terlibat dalam pertumbuhan dan perkembangan plasenta. 
.
Akibat perubahan hormon ini kepada sistem imun, ibu lebih praktis mendapat demam & selesema. 
.
Hidung kita praktis tersumbat.
.
Sebab itu ibu gres mengandung selalu demam
.

20. Muka naik jerawat

Ada orang ni, kulit memang jenis susah naik jerawat
.
Tapi
.
Tiba datang nanah naik dengan banyak
.
Ini boleh jadi tanda pertama mengandung. Sebab perubahan hormon. 
.
Cuma biasanya duduk kasus ni tak lama. Lepas hormon stabil, nanah pun hilang.
.
Tapi tidakboleh seronok seronok tekan nanah ya.
.
Nanti meninggalkan bekas jeragat
.
Dan boleh juga mengakibatkan nanah merebak
.

21. Perubahan selera

Kenaikan hormon dalam darah kita boleh mengubah selera kita. 
.
Ada ibu hamil yang rasa kelat ibarat rasa logam dalam ekspresi kita.
.
Dan ini mengubah rasa masakan yang biasanya menjadi kegemaran kita
.
Sesetengah ibu hamil tidak akan kemudian daging & ada pula yang muntah semasa menggosok gigi kerana tidak tahan rasa ubat gigi.
.
Selalu kita dengar dongeng ibu hamil makan benda bukan bukan
.
Ada yang makan arang
.
Ada makan beras
.
Keadaan ini orang putih panggil pica.Orang kita kata mengidam.
.
Boleh jadi kita belum sempurnanya zink & zat besi semasa mengandung. Sebab itu ada rasa mengidam yang guah guah.
.
Sebenarnya
.
Tak ada bukti terperinci mengapa perempuan mengandung mengidam.
.
Antara teori yang diterima ramai ialah tubuh kita inginkan vitamin dan mineral yang kurang dari diet masakan diambil semasa hamil.
.
Antara cara moden untuk menuntaskan duduk kasus ini ialah dengan mengambil vitamin kehamilan ibarat set mengandung shaklee.
.

22. Perubahan warna faraj

Tanda mengandung susah untuk perasan
.
Perubahan warna berlaku kerana berlaku peningkatan anutan darah yang di daerah pelvis, warna faraj akan kelihatan lebih petang dari biasa
.

23. Peningkatan kadar degupan jantung

Selepas kita disahkan hamil
.
Kira kira ahad ke 8 atau 10 kehamilan
.
Jantung kita akan mula mengepam darah lebih cepat &  kuat. 
.
Selesai sudah kita kongsikan tanda mengandung. Terima kasih kerana membaca artikel 5 dari 5 bintang dari 1 ulasan ini. Hihi. 
.

Adakah puan mengalami tanda diatas?

Posting Komentar

0 Komentar
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad

Below Post Ad