15 Pantang Larang Ibu Mengandung. Elak Sungguh Sungguh!

"Bagaimana amalan pantang larang ibu mengandung dalam masyarakat melayu memmenolong kita lebih sihat!"
Perkembangan janin di dalam rahim ibu sangat di pengaruhi oleh apa yang dilakukan oleh ibu mengandung.
.
Bagaimana amalan pantang larang ibu mengandung dalam masyarakat melayu memmenolong kita lebih 15 Pantang Larang Ibu Mengandung. Elak Sungguh Sungguh!

.
Samada cara hidup & apa yang di makan seharian.
.
Semua ini boleh mengakibatkan gangguan pada perkembangan janin.
"Bagaimana pantang larang semasa mengandung bukan setakat baik untuk bayi, malah untuk ibu selepas bersalin nanti"
Semua ibu sangat berharap bayi yang akan di lahirkan sihat. Sebab itu perlu pantang semasa mengandung





.
Jadi
.
Kepada ibu tiruana
.
Ada banyak cara boleh dilakukan semasa hamil untuk menjaga kesihatan bayi.
.
Coba kita fikir fikirkan
.
Dalam budaya & tabiat resam orang melayu
Pantang larang semasa hamil ini dihentikan keras oleh orang melayu! Tapi adakah ia dibuktikan oleh sains moden?
Ada banyak amalan yang berkembang dalam masyarakat kita yang berkaitan kehamilan, yang bertujuan menjaga janin selama 9 bulan hingga pada kelahirannya.
.
Jangan buat macam tu
.
Tak elok
.
Jangan makan dot dot dot
.
Ada kan?
.
Ada antara amalan ini yang terbukti betul melalui kajian sains
.
Ada pula yang memang jelas terang salah
.
Lepas ni
.
Sebelum kita ikut amalan amalan ini, cuba buat kajian sikit
.
Samada bertanya dengan doktor
.
Atau membeli materi bacaan yang bermanfaa di kedai buku

Seterusnya


Ibu nak kongsikan pantang larang yang ibu hamil elok elakkan


Sepanjang 9 bulan 


Supaya sihat 


Apakah ia?






15 Pantang Larang Ibu Mengandung. Elak Sungguh Sungguh! Bahaya

Semasa mengandung, kita dituntut untuk mencukupkan pengambilan nutrisi yang seimbang untuk perkembangan janin. Itu yang ada makan vitamin mengandung shaklee
.
Insyaallah
.
Kali ini, ibu akan kongsikan 20 amalan yang mesti di elak semasa mengandung
.
Supaya kandungan sihat
.
Mari kita mulakan
.



20 Amalan yang mesti dijauhi semoga ibu hamil & bayi dalam kandungan sihat & wal afiat

Ini Daftar 20 pantang larang dikala mengandung yang dibuktikan oleh sains. Doktor pun setuju!
Bagaimana amalan pantang larang ibu mengandung dalam masyarakat melayu memmenolong kita lebih 15 Pantang Larang Ibu Mengandung. Elak Sungguh Sungguh!

1. Makanan Mentah

Makanan mentah yang berasal dari haiwan dan sayur-sayuran memiliki risiko tinggi mengakibatkan gangguan kesihatan.
.
Makanan dari ikan mentah menyerupai sushi, daging setengah masak & adunan kuih yang masih mentah mengandungi bakteria, virus, dan benalu yang lebih banyak sehingga mengganggu perkembangan janin.
.
Apalagi kalau diusia kandungan masih muda masih terdedah kepada keguguran.
.
Sayur-sayuran mentah menyerupai pucuk mentah memiliki risiko bakteria yang lebih tinggi berbanding dengan sayur-sayuran lain. Pengambilan buah & sayur semasa mengandung perlulah cermat.
.
Ada baiknya anda mengambil masakan tersebut dengan memasaknya dengan tepat untuk mengelakkan risiko kesihatan.

2. Ikan dengan Kandungan Merkuri

Memang anggun makan ikan
.
Sumber protein yang sedap & bermanfaa
.
Ramai dari kita sanggup mengeluarkan duit yang banyak untuk makan ikan segar
.
Ikan maritim memang sangat anggun untuk kesihatan ibu & janin.
.
Ada ikan maritim dalam kaya dengan omega 3.
.
Bagus kan?
.
Memang bagus
.
Tapi
.
Kita mesti menentukan dengan teliti kerana ada spesies ikan yang mengandungi merkuri & tidak baik untuk kesihatan kita & janin.
.
Apa contohnya tu?
.
Kebanyakan ikan maritim yang terkotori dengan merkuri ialah dari lautan dalam.
.
misal ikan yang mengandungi jenis merkuri tinggi 
  • Ikan mackerel
  • Ikan todak
  • tilefish 
  • Marlin
  • Tuna ahi


Dan banyak lagi. 

.
Dikhuatiri kandungan merkuri nya akan mengganggu perkembangan otak & sistem saraf janin.

Makanan seterusnya memang kita wajib elak


Kalau nak sihat semasa hamil


Apakah ia?


3. Makanan Penyebab Alahan

Bagaimana amalan pantang larang ibu mengandung dalam masyarakat melayu memmenolong kita lebih 15 Pantang Larang Ibu Mengandung. Elak Sungguh Sungguh!

Coba fikirkan samada kita, pasangan atau anak anak yang lain memiliki sejarah alahan terhadap jenis masakan tertentu.
.
Ada ke?
.
Kalau ada
.
Risiko anak yang di kandung ini memiliki alahan juga memang ada.
.
Jadi apa yang kita boleh buat?
.
Kita mesti elakkan jenis masakan yang mengakibatkan alahan
.
misalnya menyerupai kekacang atau produk olahannya.
.
Tak kiralah dikala hamil 
.
Atau semasa menyusu kan anak anak.
.
Kalau kita boleh kpertama dengan baik, insyaallah sanggup mengurangkan risiko alahan pada anak kita nanti.

4. Minuman beralkohol

Minuman keras / beralkohol akan menghalang penerimaan khasiat masakan & oksigen yang dibutuhkan janin akan tersekat.
.
Minuman beralkohol yang diambil oleh ibu semasa mengandung akan memdiberi kesan jelek pada kemampuan otak janin.
.
Kesan?
.
Kesan macam mana tu?
.
Anak yang dikandung mencakupko tinggi terjejas fizikal & IQ nya.
.

5. Makanan & minuman berkafein

Banyak kajian yang dilakukan untuk menunjukkan keburukan kafein dengan kehamilan.
.
Lelaki & perempuan
.
Dua dua tak elok ambil kafein secara berlebihan
.
Dalam keadaan normal, iaitu semada kita tidak mengandung pun tak elok ambil kafein dalam jumlah yang berlebihan setiap hari.
.
Apalagi semasa kita dah mengandung
.
Ini kerana, kandungan kafein yang terdapat di dalam minuman menyerupai kopi, minuman pemdiberi tenaga & lain lain
.
Boleh mengakibatkan risiko keguguran & bayi yang lahir dengan berat tubuh yang rendah. Kafein mengganggu perembesan vitamin semasa mengandung
.
Malah dalam keadaan yang lebih fokus akan mengakibatkan maut bayi semasa dilahirkan.

6. Kalori yang berlebihan

Bagaimana amalan pantang larang ibu mengandung dalam masyarakat melayu memmenolong kita lebih 15 Pantang Larang Ibu Mengandung. Elak Sungguh Sungguh!
Amalkan snek enteng yang sihat menyerupai kacang badam semasa hamil
Bila kita sedang mengandung, tubuh memang memerlukan perhiasan kalori tetapi dalam kuantiti yang cukup & seimbang.
.
Ini untuk mengelakkan persoalan berat tubuh berlebihan / obesiti semasa kita sedang hamil.
.
Ibu hamil yang mengalami obesiti sebelum mengandung akan meningkatkan risiko bayi lahir dengan berat tubuh tinggi atau terkena diabetes semasa hamil.
.
Tapi
.
Kalau kita dah pun mengandung
.
Kurang sesuai untuk kita diet untuk turunkan berat badan. Elok kita rancang apa yang dimakan seharian sihat
.
Buatlah pilihan yang tepat
.
Kpertama berat tubuh setiap masa.
.

7. Memakai baju yang ketat

Bagaimana amalan pantang larang ibu mengandung dalam masyarakat melayu memmenolong kita lebih 15 Pantang Larang Ibu Mengandung. Elak Sungguh Sungguh!

Menggunakan baju yang ketat akan meningkatkan risiko apalagi di bahagian perut yang akan mengganggu perkembangan janin.
.
Bagi ibu yang ingin bergaya semasa mengandung, banyak baju hamil yang boleh kita pilih
.
Baju yang anggun di pakai semasa mengandung mestilah selesa, menyerap peluh & memiliki pengudaraan yang baik
.
Baju yang ketat akan mengganggu pperkembangan bayi dala mrahim
.
Baju mengandung juga tersebut tidak memiliki getah dibahagian perut.

8. Merokok

Zaman doloe susah nak nampak orang perempuan merokok
.
Dulu
.
Sekarang ni ramai
.
Dari yang free hair hingga yang bertudung.
.
Tabiat merokok yang diteruskan sepanjang ibu mengandung akan mengakibatkan bayi dilahirkan dengan keadaan berat kelahiran yang rendah.
.
Keadaan menyerupai ini tidak baik untuk bayi kerana boleh mengakibatkan kanak-kanak tidak bisa mencar ilmu di masa depan.
.

Malah, anak kita juga boleh ketagihan nikotin, dan akan cenderung untuk merokok dikala usianya masih muda.

.
Tabiat buruk semasa hamil menyerupai merokok mesti dijauhkan

9. Susu yang tidak dipasteur

Susu mentah belum dipasteur tidak digalakkan diminum oleh ibu mengandung. 
.
Pempasteuran yang dilakukan bertujuan untuk menghapuskan bakteria jahat dengan memakai suhu tinggi. 
.
Apabila kita mengambil susu atau produk olahannya, sangat perlu lebih teliti dan berhati-hati. 
.
Perhatikan bungkusan, sama ada sudah melalui proses pempasteuran atau belum. 
.
Susu yang tidak dipasteur mencakupko mengandungi bakteria listeria yang akan meningkatkan risiko keguguran dan penyakit fokus.

10. Memmembersihkankan Najis Kucing

Bagaimana amalan pantang larang ibu mengandung dalam masyarakat melayu memmenolong kita lebih 15 Pantang Larang Ibu Mengandung. Elak Sungguh Sungguh!

Najis kucing boleh menjadi tempat untuk benalu yang berbahaya menjangkiti ibu mengandung. 

.
Jangkitan benalu boleh menimbulkan tanda-tanda yang mungkin pertamanya tidak disedari dan dirasakan oleh ibu itu sendiri.
.
Sehinggalah
.
Semuanya terlambat
.
Najis kucing boleh mengakibatkan ibu mengandung mengalami keguguran.
.
Atau bayi dilahirkan tidak bernyawa. 
.
Walau bayi sanggup lahir dengan keadaan selamat, jangkitan benalu akan membuat bayi kejang.

11. Mandi Dalam Air Panas atau Sauna

Sepanjang mengandung, sebaiknya ibu mengelakkan bilik atau persekitaran bersuhu gerah. 
.
Berdasarkan kajian, risiko keguguran yang dialami oleh ibu akan meningkat menjadi 2 kali ganda kalau ibu berendam dalam air gerah atau melaksanakan sauna semasa  3 bulan pertama usia kehamilan.
.
Atau
.
Semasa trimester 1

12. Mengambil ubat ubatan tanpa panduan dari doktor

Ibu hamil disyorkan tidak mengambil ubat-ubatan tanpa petunjuk dari doktor. 
.
Sebab apa ya?
.
Ubat yang dimakan oleh ibu hamil boleh masuk ke dalam plasenta & hingga kepada janin dalam kandungan. 
.
Wah ancaman tu
.
Bukan masa mengandung je tau
.
Beberapa jenis ubat dikenalpasti masuk ke tubuh bayi melalui air susu ibu.
.
Ada ubat ubat ini boleh mempersembahkan ancaman kepada bayi.


Beberapa jenis ubat tertentu boleh dipakai oleh ibu semasa mengandung atau semasa masa menyusui kalau memang terbukti aman, selamat untuk ibu yang sedang mengandung atau untuk janin yang sedang dikandung. 
.
Jadi
.
Puan puan tiruana
.
Sebelum makan ubat.
.
Terutama ubat tradisional menyerupai jamu, rujuk terlebih lampau dengan doktor untuk memastikan keselamatannya. 
.
Sah selamat
.
Baru beli & makan.

13. Menggunakan kasut tumit tinggi

Bagaimana amalan pantang larang ibu mengandung dalam masyarakat melayu memmenolong kita lebih 15 Pantang Larang Ibu Mengandung. Elak Sungguh Sungguh!

Kasut tumit tinggi ialah kasut yang digemari oleh ramai perempuan untuk membuat tubuh kelihatan tinggi.

.
Dalam keadaan biasa
.
Menggunakan kasut tumit tinggi tidak baik untuk postur badan
.
Badan boleh jadi sakit sakit
.
Terutama kalau berjalan jauh
.
Kita juga praktis untuk terjatuh di sebabkan kurang stabil
.
Semasa mengandung, kasut tumit tinggi sangat tidak di galakkan.
.
Penggunaan kasut tumit tinggi semasa kita mengandung, akan mengakibatkan otot-otot yang terdapat di tempat pinggang tegang.
.
Ibu hamil boleh mengeluh lenguh lenguh & sakit pada bahagian pinggang. 
.
Ibu mengandung akan mengalami perubahan paksi badan. 
.
Tubuh akan lebih condong ke depan & ibu hamil akan berusaha untuk menegakkan tubuhnya ke belakang.
.
Ini akan meregangkan otot-otot punggung dan pinggang. 
.
Kasut tumit tinggi akan meningkatkan risiko ibu terjatuh & sangat berbahaya untuk ibu.
.
Dan bayi yang dikandung. 
.
Boleh mengakibatkan keguguran atau ketaknormalan janin. 
.
Seeloknya tak perlu pakai terus kasut tumit tinggi

14. Memakai ubat nyamuk

Ubat nyamuk sangat anggun untuk mencegah gigitan nyamuk. 
.
Ingat lagi tak masa kecoh wacana virus zika?
.
Baru lagi kan
.
Masa sukan olimpik di Brazil
.
Kan ancaman nyamuk tu untuk ibu mengandung
.
Di katakan menciptakankan bayi menjadi cacat
.
Jadi ramailah yang memborong ubat nyamuk
.
Racun serangga.
.
Dalam ubat nyamuk terkandung materi kimia aktif & termasuk dalam golongan racun perosak. 
.
Bahan kimia ini akan menimbulkan kesan sampingan, salah satunya boleh mengakibatkan terjadinya kerosakan saraf. 
.
Ubat nyamuk yang disembur juga mengandungi minyak tanah yang akan mengakibatkan terjadinya kerosakan buah pinggang bayi yang dikandung. 
.
Mabadung ubat nyamuk dalam bentuk losyen yang disapu pada kulit mengandungi materi kimia yang diserap oleh kulit & menjadi racun dalam tubuh.
.
Kalau boleh tidakboleh guna
.
Paling tidak kpertama penerapannya
.
Kalau nyamuk banyak, mungkin di sebabkan oleh tempat kediaman kita yang semak.
.
Daripada kita gunakan racun nyamuk
.
Lebih baik kita membersihkankan laman rumah

15. Melakukan Diet Semasa Mengandung

Diet untuk menguruskan tubuh tidak digalakkan semasa mengandung. 
.
Selain berbahaya kepada ibu mengandung, diet yang dilakukan semasa mengandung boleh membahayakan janin yang dikandung. 
.
Risiko untuk belum sempurnanya vitamin, mineral dan zat lain yang dibutuhkan selama masa mengandung boleh berlaku. 
.
Saiz perut ibu tetap akan membesar sepanjang mengandung. 
.
Nak diet, boleh buat lepas bersalin
.

Akhir kata Jauhi Amalan yang tak elok ini

Supaya kita sihat & bayi juga selamat. Insyaallah
.

*DISCLAIMER

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

Posting Komentar

0 Komentar
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad

Below Post Ad