15 Buah Buahan & Sayur Untuk Kencing Elok Semasa Mengandung!




15 Buah buahan & sayur Untuk Kencing Manis Semasa Mengandung!

Assalamualaikum Wrmbth, makan buah buahan memang sedap.
.
Rasanya yang manis & bila di makan sejuk sejuk
.
 sayur Untuk Kencing Manis Semasa Mengandung 15 Buah buahan & sayur Untuk Kencing Manis Semasa Mengandung!

.
Memang menyegarkan. Tapi ibu selalu tertanya apa buah dan sayur bagus untuk diabetis?
.
Sebab
.
Kalau makan buah, risau gula darah tinggi pulakkan?
.
Terutama masa mengandung
.
Risau nya rasa
.
Sebenarnya tak juga
.
Ada buah buahan yang bagus di makan oleh ibu mengandung.
.
Yang ada kencing manis.
.
Sayur sayuran apa lagi kan
.
Insyaallah, Ibu akan kongsikan dengan mitra kawan tiruana
.
Khas untuk pembaca blog ibusyurga.blogspot.com.
.

Buah & sayur apa bagus untuk ibu hamil yang ada diabetis? Gula maintain & hati lega





Ada buah-buahan yang kaya kandungan nutrisi dan serat, bagus untuk mengpertama kadar gula darah. Memang makanan bermanfaa untuk ibu hamil
.
Dan bagus untuk diabetis
.
Persoalannya
.
Ibu yakin, kita tak tahu buah yang mana
.
Betul kan?
.
Daripada kajian, American Diabetes Association (ADA) sudah menyatakan bahawa buah-buahan & sayur yang kaya vitamin, mineral, & serat yang penting bagi pesakit diabetes.
.
Wow
.
Kenapa ya?
.
Dalam buah & sayur
  1. Mempunyai kandungan antioksidan yang sangat baik untuk mencegah kerosakan sel. 
  2. Antioksidan menolong mengurangkan keradangan yang disebabkan oleh tekanan oksidatif. 
  3. Tanpa kpertamaan, tekanan oksidatif ini akan menimbulkan komplikasi yang banyak dialami pesakit diabetes.

.
Macam tu
.
Penting ya antioksidan ni
.
Selain untuk kesihatan, antioksidan juga bagus untuk kecantikan & infinit muda. Kalau tak pakai krim malam untuk kulit cantik, banyakkan makan buah & sayur
.
Memang infinit muda
.
Betul ke antioksidan bagus untuk kencing manis?
.
Ada bukti ke?
.
Ada
.
Dalam 1 kajian yang diterbitkan pada tahun 2013 oleh "National Journal of Integrated Research in Medicine"   menunjukkan 
.
Pesakit diabetes jenis 2 yang mengambil ubat & antioksidan memiliki tahap kerosakan oksidatif yang lebih rendah berbanding mereka yang spesialuntuk mengambil ubat sahaja.
.
Jadi
.
Selain makan ubat yang doktor diberi
.
Bagus juga untuk kita amalkan buah buahan & sayur kan.
.
Supaya tubuh kita sanggup zat yang mencukupi
.
Tips seterusnya

Lagi terbaik

Dapat menolong kita kenyang lama

Dan kpertama gula dalam darah supaya kencing manis dalam kpertamaan

Apakah ia?

Apa itu Indeks glisemik (IG) & jumlah karbohidrat?

 sayur Untuk Kencing Manis Semasa Mengandung 15 Buah buahan & sayur Untuk Kencing Manis Semasa Mengandung!

Indeks glisemik?
.
AKA IG
.
IG bukan instagram ya
.
Apa kah itu?
.
Indeks yang kita biasa dengar adalah indeks pencemaran udara
.
Itu pun masa jerebu saja kan
.
Habis tu apa beliau Indeks glisemik ni?
.
Indeks glisemik ni penting untuk kpertama gula dalam darah
.
Makin rendah angka nombor glisemik
.
Makin lambat masakan itu di hadam
.
Makin lambat gula di bebaskan dalam darah
.
Dan makin usang kita rasa kenyang
.
Oh
.
Macam tu
.
Ibu rasa tiruana orang tahu roti gardenia kan? Coba perhatikan pada label roti gardenia. Ada macam macam warna kan?
.
Coba perhatikan jadual pada bungkusan
.
Ada no indeks glisemik
.
Senang cerita
.
Makin mahal roti gardenia tu.
.
Makin rendah no indeks glisemik. Makin banyak serat. Macam tu lah logiknya
.
Ok
.
Buah pun ada indeks glisemik tau
.
Walaupun buah mengandungi banyak Manfaat untuk kesihatan
.
Tak bererti kita boleh makan buah tanpa had. 
.
Bukan tiruana buah ni sihat
.
misalnya
.
Walaupun buah ceri ni sihat.
.
Tapi ceri yang dah dicelup & diawet dengan gula atas kek tu. Memang tak sihat lah
.
Ataupun
.
Makan aiskrim perasa strawdiberi
.
Rasa je strawdiberi
.
Gula saja dalam tu
.

Jadi macam mana kita nak makan buah yang betul & bagus untuk ibu mengandung yang ada diabetis?

Jika kita memakai indeks glisemik untuk mengpertama pelan pemakanan harian semasa mengandung, kebanyakan buah-buahan segar memiliki IG rendah kerana kandungan fruktosa dan serat di dalamnya. 
.
Wow
.
Sayur pula memang niscaya sihat
.
Serat dalam sayur & buah memmenolong mengpertama nafsu makan kerana bisa mengenyangkan kita tanpa menaikkan gula darah secara drastik. 
.
Ibu nak kongsi tips
.
Kalau nak sanggup khasiat penuh dari buah tu
.
Supaya menerima manfaat serat secara optimum, makan buah tanpa mengupas kulitnya.
.
Hehe
.
Siapa yang panjang akalnya
.
Mesti terbayang, bila buah durian takkan nak makan dengan kulitnya kan?
.
Alahai
.
Lawak benar
.
Buah yang ibu maksudkan adalah buah yang kulitnya nipis.
.
Yang kulitnya boleh dimakan terus bersama kulitnya.
.
Faham & terang sejelas nya kan?
.
Macam langit cerah selepas hujan turun
.
Perhatikan juga jumlah kandungan karbohidrat yang kita makan. 
.
Secara umumnya
.
Pesakit diabetes secara umumnya tak boleh melebihi had 45 gram karbohidrat dalam 1 hidangan. 
.
Jadi
.
Setiap kali makan
.
Ibu cadangkan supaya
.
Makan buah bersama sumber karbohidrat dan protein secara seimbang.
.
Kalau tak berapa yakin
.
Coba dapatkan pesan yang tersirat daripada doktor
.
Supaya kadar gula darah kita semasa mengandung terkpertama sepanjang 9 bulan mengandung.
.
Ok, ini 16 jenis buah & sayur yang bagus untuk kencing manis semasa hamil
.

16 Buah &  yang terbaik untuk pesakit diabetes

Makanlah buah buahan ini semasa hamil. 
.
Insyaallah akan memmenolong mengpertama gula & membekal vitamin mineral semasa mengandung. Ibu sihat.
.
Anak apa lagi kan

1. Epal

  • Sebiji epal saiz kecil memiliki 54 kalori dan 14 gram karbohidrat. 
  • Indeks glisemik buah epal yang rendah sangat baik bagi pesakit diabetes untuk mengurangkan kadar gula dalam darah.
  • Epal mengandungi serat dan vitamin yang banyak. 
  • Makan epal tanpa mengupas kulitnya kerana kaya dengan antioksidan (Kecuali kulit epal sudah dililin).
  • Kandungan pektin dalam epal sanggup memmenolong mengpertama gula darah & fungsi usus
  • Epal kaya dengan Manfaat anti inflamasi & membolehkan pemulihan kesihatan si pesakit lebih cepat. 
  • Basuh epal  dengan membersihkan sebelum makan untuk menghilangkan racun perosak.

2. Buah Oren

  • Sebiji oren segar bisa memenuhi keperluan vitamin C harian anda. 
  • Oren bagus untuk ibu hamil menghidap diabetis kerana spesialuntuk mengandungi anggaran 15 gram karbohidrat & 62 kalori setiap biji. 
  • Oren kaya dengan folat & potasium yang boleh memmenolong meneutralkan tekanan darah.
.

3. Buah Beri

  • Buah buah diberi menyerupai strawdiberi, blueberry, blackberry, dan buah diberi lain kaya akan antioksidan, vitamin, dan serat.  
  • Buah diberi secara umumnya memiliki kandungan 85% air di dalamnya
  • Bagus dimakan untuk memmenolong menurunkan berat badan, menurunkan kolesterol, serta memmenolong menurunkan kadar gula dalam darah.
  • Buah yang dikategorikan American Diabetics Association sebagai diabetes superfood ini memiliki kalori & karbohidrat rendah, iaitu kira-kira 62 kalori dan 16 gram karbohidrat per ¾ cawan.

4. Kiwi

  • Buah kiwi memiliki banyak Manfaat untuk kesihatan pesakit diabetes. 
  • Sebiji kiwi saiz besar mengandungi sekitar 56 kalori dan 13 gram karbohidrat. 
  • Indeks Glisemik nya juga rendah, iaitu 53. 
  • Kiwi juga mengandungi insitol yang penting untuk mestabilkan kadar glukosa darah. 
  • Insitol akan meningkatkan kemampuan insulin untuk menyerap glukosa & mengurangkan kadar gula yang mengalir dalam darah.
  • Kaya dengan Antioksidan yang sanggup mencegah kerosakan DNA
  • Potasium dalam kiwi memmenolong mengatur tekanan darah dan melindungi jantung.
  • Kiwi mengandungi fruktosa & serat yang simpel dicerna oleh badan
  • Kandungan fitonutrient dalam buah kiwi boleh memmenolong mempersembahkan sumbangan terhadap DNA dari ancaman kerosakan oksigen dalam tubuh.
  • Kandungan vitamin A dan C dalam buah kiwi akan sangat memmenolong dalam proses penyembuhan diabetes.

5. Jambu Batu

  • Jambu kerikil memiliki nilai indeks glisemik yang rendah
  • Kaya serat, vitamin A dan C.
  • Jambu kerikil sangat bagus untuk pesakit diabetes kerana sanggup memmenolong mengpertama diabetes.
.

6. Buah Pear

  • Sebiji buah pear memiliki kira-kira 100 kalori dan 26 gram karbohidrat. 
  • Buah pear kaya dengan potasium dan serat menyerupai oren. 
  • Pear juga memiliki flavonoid yang sanggup memmenolong meningkatkan sensitiviti insulin. 
  • Kandungan antosianin & antioksidan dalam buah pir sanggup memmenolong mengurangkan kerintangan insulin yang dialami pesakit diabetes.
  • Satu kajian yang di terbitkan oleh Nurses 'Health Study memperlihatkan bahawa adonan epal & pear memiliki kemampuan yang konsisten untuk menurunkan risiko diabetes jenis 2 berbanding buah-buahan lain.
  • Buah pear memiliki kandungan serat yang banyak untuk memmenolong menurunkan kolesterol & memmenolong kelancaran sistem metabolisme dalam tubuh.

7. Ceri

  • 12 butir ceri manis memiliki 59 kalori dan 14 gram karbohidrat yang selamat dimasukkan dalam diet untuk pesakit kencing manis. 
  • Buah ceri manis & masam memiliki antosianin yang sanggup memmenolong meningkatkan pengeluaran insulin yang memmenolong mengpertama kadar gula dalam darah. sampai 50% mengikut kajian dari Michigan State University. 
  • Daun buah ceri memiliki kandungan saponin dan flavonoid yang sanggup memmenolong menurunkan kadar gula dalam darah serta memmenolong memperbaiki sel-sel tubuh yang bisa merembeskan insulin.

8. Anggur

  • Anggur merah dan hitam adalah salah satu buah yang dianjurkan oleh American Diabetic Association (ADA) untuk dimakan pesakit diabetes. 
  • Anggur memiliki kandungan fruktosa yang yang boleh menyerap glukosa dengan cepat.
  • Anggur merah memiliki resveratrol yang sanggup memmenolong mencegah obesiti dan komplikasi diabetes. Beberapa kajian juga memperlihatkan bahawa anggur sanggup menurunkan tekanan darah mencegah rintangan insulin. Produk vivix shaklee memakai anggur merah muscadine yang kaya dengan resveratrol untuk manfaat kesihatan. Termasuklah pesakit kencing manis
  • Kandungan beta karoten, vitamin, antioksidan, polifenol serta kalium dalam anggur dipercayai sanggup melambatkan perkembangan diabetes jenis 1 dan boleh memmenolong mengurangkan tekanan darah serta mencegah terjadinya rintangan insulin pada pesakit diabetes jenis 2.
  • Tapi, anggur memiliki kandungan karbohidrat yang cukup tinggi sehingga para doktor menyarankan supaya pengambilan anggur dihadkan tidak lebih dari 12 - 15 biji setiap hari. Sebab anggur memang manis kan
  • ADA juga mengesyorkan pengambilan anggur hijau yang memiliki serat lebih tinggi daripada anggur merah dan hitam.
  • Kandungan serat dalam buah anggur boleh dijadikan sebagai diet sihat bagi pesakit diabetes.

9. Betik

  • Betik memiliki IG tiruanlajadi yang rendah & sanggup memmenolong mengpertama tahap glukosa darah. 
  • Kajian memperlihatkan bahawa pengambilan betik secara teratur sanggup menurunkan risiko diabetes jenis 2. 
  • Kandungan potasiumnya pun tertinggi berbanding buah lain sehingga baik untuk mencegah penyakit jantung. 
  • Betik kaya karotena & enzim papain yang sanggup melawan radikal bebas.
  • Kadar gula dalam buah betik sangat rendah & selamat dimakan pesakit diabetes.
  • Antioksidan dalam buah ini bisa mencegah terjadinya kerosakan sel-sel dalam tubuh.
  • Kandungan serat dalam betik bagus untuk diet ibu mengandung diabetes kenyang lebih lama.
.

10. Tembikai

  • IG tembikai agak tinggi. Tapi, 1 mangkuk tembikai potong spesialuntuk memiliki 11.5 gram karbohidrat dan 46 kalori. 
  • Jadi boleh makan tembikai, tapi tidakboleh berlebihan.
  • Pengambilan tembikai dalam kuantiti kecil tidak meningkatkan kadar glukosa darah secara mendadak.
  • Kenapa susah susah nak makan tembikai? Buah ini kaya dengan karotenioid lycopene yang berfungsi sebagai antioksidan dan memmenolong menurunkan kadar glukosa. 
  • Tembikai pun termasuk salah satu buah yang disyorkan ADA sebagai buah untuk pesakit diabetes.
.

11. Buah peach

  • Buah peach mengandungi sebatian fenolik yang bisa mengatasi obesiti, penyebab utama serangan jantung & kencing manis.
.

12. Tembikai susu

  • Tembikai susu memiliki kandungan kalium dalam buah tembikai boleh memmenolong menurunkan tekanan darah yang menimbulkan rintangan insulin.
  • Kandungan kuprum dalam buah ini memmenolong memperbaiki jaenteng  sel-sel pankreas yang membekalkan keperluan insulin untuk mengpertama gula darah.
  • Vitamin B dan C dalam buah tembikai susu memiliki kesan untuk mengelakkan terjadinya komplikasi pada pesakit diabetes.
.

13. Buah tin

  • Kandungan pektin (serat larut) dalam buah tin bermanfaa untuk memmenolong memmembersihkankan kolesterol dalam tubuh.
  • Buah tin mengandungi kalium yang tinggi & sodium yang rendah, sangat bagus mencegah gangguan tekanan darah tinggi & mengpertama gula darah.
  • Buah tin banyak mengandungi kalsium yang sangat baik untuk pembentukan tulang
  • Kandungan omega 3, omega 6 & fenol pada buah tin yang dikeringkan boleh memmenolong mencegah penyakit jantung koroner.
.

14. Tomato

  • Kandungan licopene dalam tomato sanggup memmenolong mengurangkan proses kerosakan membran sel dalam darah serta memmenolong mencegah kerosakan sistem imun tubuh.
  • Kandungan fitonutrien dalam tomato memmenolong mengelakkan pembuluh darah tersumbat.
  • Vitamin C dan E tomato mengurangkan kerosakan sel tubuh akhir pengoksidaan.
  • Vitamin K, fosforus dan tembaga dalam tomato dipercayai sanggup memmenolong meningkatkan kesihatan tulang.
  • Vitamin B1, B2 & B6, memmenolong meningkatkan kesihatan jantung
  • Tomato mengandungi molybdenum yang sanggup memmenolong dalam proses pengeluaran enzim
  • Kromium & mangan dalam buah ini sanggup memmenolong keseimbangan gula darah

15. Buah Naga

  • Buah naga bagus untuk pesakit diabetes kerana kandungan gula yang sangat rendah.
  • Buah ini kaya dengan nutrisi yang sanggup memmenolong tubuh memenuhi keperluan harian tubuh pesakit diabetes dengan selamat.
Tamat sudah perkongsian ibu untuk kali ini. Buah untuk diabetis yang selamat diambil ibu mengandung.
.
Pengajaran dari artikel ini, lebih baik kita makan buah buahan untuk sumber manisan
.
Gula dalam buah lebih selamat kerana dari sumber tiruanlajadi
.
Apa pun, pucuk pertamanya
.
Bersederhanalah
.
Semua kasus yang elok
.
Jika di buat berlebihan pun tak elok jadinya
.
Ibu ucapkan selamat berpuasa (Hari ini 26 ramadhan). Dan hati hati memandu untuk balik kampung ya
.
Jumpa lagi insyaallah
.

Posting Komentar

0 Komentar
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad

Below Post Ad