11+ Tanda Hampir Bersalin Yang Penting! Anda Niscaya Tanda Ini Belum Keluar?

"Ikut panduan ini untuk kesan tanda tanda hampir bersalin lebih pertama & Elak bencana tak diingini!"
Ibu ada seorang mitra yang sedar sarat hamil, nak bersalin anak pertama. Keluarga jauh di johor. Kerja di Shah Alam.

Dah sarat sangat nak menunggu hari. Katanya



"Kami suami isteri tak ada saudara mara disini"
Jadi

Memang kena rancang betul betul semasa hamil, nak dijadikan cerita

Ikut panduan ini untuk kesan tanda tanda hampir bersalin lebih pertama  11+ Tanda hampir bersalin yang penting! Anda niscaya tanda ini belum keluar?

Sepatutnya, ada lagi 1 bulan lagi nak bersalin. Dah beli tiket flight untuk mak ayah hadir dari kampung
"Biasalah, cucu pertama kan. Atuk nenek memang excited"
Tiket flight pun bukan murah kan

Melainkan kita tempah pertama pertama. Mak sendiri jaga kita semasa pantang di rumah


Rasa lega sikit kan


Tiba tiba, kasus tak disangka berlaku. Masa buat checkup dengan doktor

"Blood pressure awak tinggi sangat ni, petang ni jugak kena bersalin"
Bayangkan perasaan mereka suami isteri dikala tu

Hari tu juga kena bersalin



Ikut panduan ini untuk kesan tanda tanda hampir bersalin lebih pertama  11+ Tanda hampir bersalin yang penting! Anda niscaya tanda ini belum keluar?
Ini kisah benar benar berlaku
Suami hingga terduduk tak tahu nak buat apa. Kena cari back up plan.

Ibu pun terfikir

"Penting betul untuk kita ada ilmu nak cari tanda tanda bersalin. Supaya sanggup kurangkan bencana ni berlaku"
Jadi, ibu nak kongsikan kepada bakal bakal ibu tiruana. Pantang nampak tanda ni, terus ingat

Tak kiralah untuk


  1. Pasangan suami isteri yang menunggu anak pertama ke
  2. Atau dah pernah ada pengalaman bersalin
Sebab apa?
"Tanda bersalin untuk setiap anak, kan tak sama?"
Dan tanda ni pun ada banyak

11 tiruananya. 


Tak mungkin tiruana ni kita ingat kan. Hari ini ibu kongsikan tiruananya.


Semoga kita boleh sanggup manfaat dari 
tanda bersalin yang ibu mengandung yang simpel diperhatikan ini.

Teruskan membaca untuk jawapannya.



11 Tanda tanda bersalin yang perlu di diberi perhatian!

Seperti yang ibu kongsi tadi

Tanda bersalin tak sama untuk setiap anak


Semasa kita hamil & usia kandungan memasuki trimester ke 3


Memang kena berjaga jaga, Ibu yang bijak yakni yang buat persiapan pertama


Sebab langit tak selalu cerah kan. Jaga makan nak elak kencing manis


Jaga tanda bersalin boleh hingga hospital pertama. Kalau dah hampir bersalin, elakkan perjalanan jauh, misalnya bercuti di tengah pulau ke. Susah kalau apa apa jadi nanti. Nak bercuti boleh, pergi ke Melaka. Boleh tenangkan diri duduk tepi pantai. (Baca Daftar Homestay Melaka tepi pantai!)

Daftar 11 tanda tanda bersalin, anak dah nak keluar!

Kita mulakan dengan


Ikut panduan ini untuk kesan tanda tanda hampir bersalin lebih pertama  11+ Tanda hampir bersalin yang penting! Anda niscaya tanda ini belum keluar?

Tanda 1: Perut jatuh / Bayi turun ke bawah

Menurut laman livescience.com, Tanda pertama ini boleh berlaku antara beberapa jam atau ahad sebelum kelahiran berlaku.
  • Semasa perut jatuh, bayi kita turun ke pelvis.
  • Bayi akan masuk ke kedudukan yang sesuai untuk keluar dari rahim.
  • Iaitu kepala bayi akan berada di bawah & hampir dengan pintu rahim. 
  • Kepala bayi akan menekan pundi kencing ibu, jadi rasa untuk memmembuang air kecil lebih kerap dari biasa.
  • Yang baiknya, ibu terasa lebih simpel bernafas & tidak lagi rasa mengah kerana paru paru kita ada lebih banyak ruang
  • Ini megampangkan kita untuk bernafas semasa bersalin

2. Pintu rahim semakin mengembang & membuka

Ikut panduan ini untuk kesan tanda tanda hampir bersalin lebih pertama  11+ Tanda hampir bersalin yang penting! Anda niscaya tanda ini belum keluar?

Menurut laman Babycenter, pintu rahim atau serviks akan mula menipis & balasannya membuka laluan untuk bayi keluar
  • Ini salah satu persediaan tubuh kita untuk kelahiran.
  • Tanda ini bukan jaminan kelahiran akan berlaku segera
  • Doktor akan menyidik & mengukur saiz bukaan serviks / pintu rahim jikalau bukaan sudah ada
  • Dari pengalaman ibu sendiri, kedua dua anak ibu lahir dalam masa 24 jam selepas pintu rahim mula terbuka
  • Mungkin kita tiruana ada pengalaman tersendiri semasa melahirkan anak kan?

3. Kejang dan sakit belakang lebih kerap berlaku

Ikut panduan ini untuk kesan tanda tanda hampir bersalin lebih pertama  11+ Tanda hampir bersalin yang penting! Anda niscaya tanda ini belum keluar?

Sakit belakang itu biasa dialami ibu hamil kan

Tapi, berdasarkan Parents.com, semakin akrab kita dengan masa bersalin semakin sakit bahagian belakang kita. Dan ini berlaku kepada 1/3 dari ibu hamil
  • Sakit belakang semasa mengandung boleh juga disebabkan belum sempurnanya bekalan kalsium yang diharapkan ibu
  • Tanda pertama bersalin ini kerap berlaku pada ibu yang gres pertama kali melahirkan anak.
  • Kesakitan ini berlaku disebabkan kepala bayi menekan tulang belakang ibu mengakibatkan rasa sakit
  • Rasa sakit ini berlaku di pertama paha dan bahagian bawah punggung 

4. Perubahan pada tulang & sendi meregang dan beralih.

Ibu pasti, kini ni puan sedang hamil trimester ke 3. Semasa bulan bulan terakhir kehamilan ni, makin usang sendi sendi terasa longgar
  • Menurut laman whattoecpect.com, Ini persediaan tubuh untuk bersalin
  • Ini prosedur tubuh kita untuk megampangkan proses melahirkan anak
  • Badan kita merembeskan hormon relaxin yang mengakibatkan ligamen & sendi kita lembut dan longgar.
  • Kesan sampingan hormon ini mengakibatkan ibu hamil rasa lebih malas & perlu lebih rehat

5. Berat tubuh turun atau tidak lagi naik

Ikut panduan ini untuk kesan tanda tanda hampir bersalin lebih pertama  11+ Tanda hampir bersalin yang penting! Anda niscaya tanda ini belum keluar?

Semasa trimester 1 & 2, kalau berat tubuh tak naik memang merisaukan. Tapi berbeza pula dengan trimester 3

  • Semakin hampir dengan tarikh bersalin, berat tubuh kita tak naik lagi. Malah mungkin turun
  • Berat badan ibu mungkin turun, tetapi berat bayi dalam rahim makin bertambah
  • Ini disebabkan kuantiti air ketuban semakin berkurang
  • Berat juga mungkin berkurang disebabkan alasannya yakni ke 6 iaitu


6. Kerap cirit-birit

Adakah cirit birit yang dialami ibu hamil disebabkan oleh salah makan?

Belum tentu lagi
  • Ibu yang akan bersalin akan kerap cirit birit
  • Ini disebabkan otot dalam tubuh berehat untuk persediaan kelahiran termasuk otot di tempat usus besar mengakibatkan pergerakan usus menjadi lancar & tidak ketat ibarat biasa.
  • Banyakkan minum air kosong untuk mengganti air yang hilang

7. Badan rasa letih & perlu banyak rehat

Ikut panduan ini untuk kesan tanda tanda hampir bersalin lebih pertama  11+ Tanda hampir bersalin yang penting! Anda niscaya tanda ini belum keluar?

Ibu hamil akan ada banyak alasannya yakni untuk rasa penat di ahad terakhir mengandung

  • Perut besar menyukarkan pergerakan, makan sikit cepat kenyang, kerap kencing kerana bayi menekan punci kencing, tak lena pulas malam kerana tulang belakang sakit
  • Coba dapatkan rehat yang berkualiti & jaga pemakanan. Makanan ibarat madu sangat manis untuk bekalkan tenaga
  • Pemakanan yang seimbang akan menolong kita lebih bertenaga.
  • Ibu pernah dongeng sebelum ini tentang rakan sepejabat yang sarat mengandung tapi masih cergas bekerja sehingga jam 3 pagi

8. Cecair keluar dengan banyak

Ikut panduan ini untuk kesan tanda tanda hampir bersalin lebih pertama  11+ Tanda hampir bersalin yang penting! Anda niscaya tanda ini belum keluar?

Pada hari-hari terakhir sebelum bersalin, anda akan melihat pelepasan dari pintu rahim banyak dan pekat. 
  • Tanda bersalin ini menunjukkan, kita ada beberapa jam saja lagi sebelum bersalin
  • Lendir boleh keluar bersama darah

9. Kontraksi berlaku semakin kerap & menyakitkan

Kontraksi ada 2 jenis, Yang pertama kontraksi yang berlaku sepanjang kehamilan. Dikenali sebagai Braxton hicks (BH)
  • Kontraksi BH boleh dirasa berbulan bulan sebelum bersalin
  • Kontraksi BH berlaku semakin kerap dan berpengaruh kontraksi menjelang ahad minggu selesai kehamilan
  • Otot rahim buat "rehearsel untuk bersalin"
  • Apa beza kontraksi sebenar untuk bersalin & kontraksi BH? Kontraksi sebenar tidak berhenti dengan menukar posisi duduk & baring. Dan kesakitan semakin bertambah

10. cepatdangampang marah

Ikut panduan ini untuk kesan tanda tanda hampir bersalin lebih pertama  11+ Tanda hampir bersalin yang penting! Anda niscaya tanda ini belum keluar?
  • Ibu yang hampir bersalin lebih simpel murka & sukar mengpertama emosi. 
  • Maklumlah serba sakit badan. melalui atau bersama ini kucing pun kita boleh marah. Hehe

11. Keluarnya air ketuban


  • Kalau dah keluar tanda ini, memang dah amaran terakhir bayi nak keluar
  • Tapi spesialuntuk 15% ibu bersalin mengalami tanda ini
  • Jadi, kalau betul air dah keluar cepat cepat ke hospital

Selesai sudah 11 tanda bersalin dah hampir

Ibu doakan agar ilmu ini bermanfaa

Ada pengalaman nak dikongsikan? Boleh taip di ruangan komen di bawah

Posting Komentar

0 Komentar
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad

Below Post Ad