4 Botol Susu Bayi Yang Terbaik. Wah Bagusnya! Baby Mesti Suka.

Adiiik.. adik. Mahal botol susu ni Mama beli, tak nak juga minum susu. Entah mana silapnya!
Memang banyak jenama botol susu di jual di pamasukan 4 botol susu bayi yang terbaik. Wah bagusnya! Baby mesti suka.

Memang banyak jenama botol susu di jual di pamasukan. Ada macam macam jenama, dari yang murah hingga yang mahal.


Tapi, harga yang mahal belum tentu berbaloi. 


Silap haribulan tersadai atas rak lantaran anak tak mahu minum dengan botol tu. Hati mak mana yang tak murung kan.


Hari ini, Ibu nak kongsikan botol yang terbaik untuk anak kita. Anak suka, ibu mestilah terlalu bangga berguling guling. Sebab susu habis diminum.

Bacaan menarik dan unik: Susu tepung formula terbaik untuk anak kita!


4 Jenama botol susu terbaik untuk bayi! Anda suka yang mana?

Memang banyak jenama botol susu di jual di pamasukan 4 botol susu bayi yang terbaik. Wah bagusnya! Baby mesti suka.

Mula mula sekali, Ibu nak kongsi pada para pembaca tiruana, review ni tak berbayar. Telus & tak menyebelahi sesiapa.


Ok, kita mulakan dengan botol susu pertama. cepatdangampang nak shopping masa hamil kan.



Tommee Tippee.

Memang banyak jenama botol susu di jual di pamasukan 4 botol susu bayi yang terbaik. Wah bagusnya! Baby mesti suka.
Jenama ini memang dikenali ramai, dan boleh dikatakan botol susu premium ni. Harga memang mahal.

Tapi berkualiti. Patutlah ramai yang suka.

Salah satu sebabnya, rekaan puting botol ini mirip puting wanita. Jadi, simpel nak latih anak beralih dari susu tubuh ke susu botol.

Tak kiralah, kita nak ganti dengan susu formula atau susu kambing selepas tu kan.
Bacaan menarik dan unik: Botol susu tommee tippee. Klik untuk lihat gambar jenis botol susu keluarannya.
Bacaan menarik dan unik: Susu kambing terbaik? Ini 8 jenama paling manis untuk pilihan anda sekeluarga!


Philips Avent.

Siapa sangka, jenama barang elektrik yang populer ini pun ada keluarkan botol susu sendiri kan.

Sama mirip Tommee tippee, ini pun kategori botol susu mahal.



Memang banyak jenama botol susu di jual di pamasukan 4 botol susu bayi yang terbaik. Wah bagusnya! Baby mesti suka.


Bacaan menarik dan unik: Botol susu avent. Klik untuk lihat banyak pilihan gambar botol jenama Philips.

Pigeon.

Jenama diberikutnya, dah masuk kategori bisa milik & sering menjadi pilihan ramai ibu bapa.


Memang banyak jenama botol susu di jual di pamasukan 4 botol susu bayi yang terbaik. Wah bagusnya! Baby mesti suka.


Bacaan menarik dan unik: Botol susu pigeon. Klik untuk lihat gambar botol jenama ini.


Botol susu tupperware.

Kalau sebut wacana barangan plastik, memang ramai yang suka dengan tupperware. Harganya dan kualitinya setara.

Siapa yang pernah beli tentu setuju. Sebab tu, ramai mak mak yang mengumpul koleksinya.


Cuma tulah, Ibu pun sebelum ni tak tahu jenama ni pun keluarkan botol susu sendiri. Hehe.

Memang banyak jenama botol susu di jual di pamasukan 4 botol susu bayi yang terbaik. Wah bagusnya! Baby mesti suka.


Bacaan menarik dan unik: Botol susu Tupperware. Klik untuk tonton gambar botol jenama ini.


Nak beli botol susu dari beling atau yang plastik?

Kedua duanya ada kelebihan & kelemahan tersendiri.

Ibu Daftarkan di bawah.



Botol Kaca.

Kelebihan.
  1. Bebas materi kimia.
  2. Lebih simpel dicuci.
  3. Selamat disteril pada suhu lebih tinggi.
  4. Tak mengubah kedaluwarsa & rasa susu.
  5. Boleh dipakai untuk menyimpan susu ibu.
  6. Tahan lebih usang bila dibandingkan dengan botol plastik.

Kekurangan.

  1. Harga yang mahal.
  2. Susah nak jumpa.
  3. Kurang pilihan rekabentuk.
  4. Lebih berat.
  5. Risiko untuk pecah.
Banyak juga kelebihan botol beling kan. Seterusnya kita lihat pula botol yang lebih mainstream.

Botol plastik.

Kelebihan botol dari plastik.
  1. cepatdangampang di dapati.
  2. Plastik yakni lutsinar, jadi simpel menyukat kuantiti susu diminum anak.
  3. Harga berpatutan.
  4. Ringan.
  5. Jika pecah, tak pecah macam kaca.
Kelemahannya pula.

  1. Kandungan materi kimia.
  2. Sukar dimembersihkankan & kurang lasak. cepatdangampang calar.
  3. Tidak boleh disterilkan dengan tepat kerana takat cairnya rendah.
  4. Mempunyai kedaluwarsa plastik.
  5. Tak tahan usang bila dibandingkan dengan kaca.


Itu gres bahan. Lepas ni kita lihat pula jenis botol menurut rekabentuk.



Jenis jenis botol susu yang di jual dipasaraya.

Dah ada berkenan dengan jenama di atas? Bagus. Sekarang ni, kita lihat pula jenis jenis botol.

Ada banyak jenis tau.



1. Botol biasa.

Memang banyak jenama botol susu di jual di pamasukan 4 botol susu bayi yang terbaik. Wah bagusnya! Baby mesti suka.

Botol jenis biasa simpel didapati di kedai. Paling ringkas dan simpel rekaannya. 

Manfaat jenis biasa

  • Harganya paling murah bila dibandingkan dengan jenis lain.
  • Senang sangat didapati, kedai kecil pun biasanya jual.
  • Ada banyak pilihan dari jenama berbeza.
  • cepatdangampang digunakan. Nak cuci pun senang, tak perlu guna berus khas.

Kelemahan jenis biasa

  • Bahagian leher botol ini agak sempit, kawasan ini perlu didiberi referensi semasa membasuhnya.
  • Nak isi susu dan air agak sukar lantaran daerah leher sempitkan. Susu tepung simpel tumpah dari sudunya.
  • Rekaan botol jenis ini menyebabkan udara berlebihan masuk ke dalam perut anak kita semasa menghisap susu. Jadi, anak simpel kembung.

Review botol biasa dari pengalaman Ibu sendiri.

  • Botol jenis ini biasa sangat Ibu gunakan untuk kedua dua anak. Ibu rekemen pakai jenis ini untuk anak anak yang dah besar sikit. Dalam 2 tahun ke atas.
  • Biasa umur dah besar sikit ni, duduk masalah kembung perut dah jarang. 
  • Lagipun, kita kan digalakkan tukar botol susu selepas 3 ke 4 bulan menggunakannya. Sebab tu botol jenis biasa ni praktikal, murah dan nak tukar pun tak rasa akung sangat.


2. Botol Anti Kolik (Aliran Semulajadi) 

Memang banyak jenama botol susu di jual di pamasukan 4 botol susu bayi yang terbaik. Wah bagusnya! Baby mesti suka.
INI jenama botol anti kolik yang Ibu gunakan doloe. MAM.

Botol jenis kedua ni akan menuntaskan duduk masalah yang Ibu kongsikan bagi jenis botol susu biasa.

Botol anti kolik akan memmenolong mengurangkan kembung atau kolik berlaku. Kolik menyebabkan rasa tak selesa & sakit di bahagian perut kerana angin di dalam perut. 


Botol jenis ini direka khas untuk mencegah udara masuk berlebihan semasa anak menghisap susu.


Biasanya, botol ini memiliki lubang untuk ventilasi udara. Ibu pernah belikan botol jenis ini


Kelebihan botol anti kolik.

  • Dapat kurangkan angin yang masuk dalam susu anak.
  • Mengurangkan duduk masalah kembung yang berlaku pada anak, kurang merengek, kita pun bangga kan.

Kekurangannya pula.

  • Masalah kembung spesialuntuk sanggup dikurangkan, tapi tak sanggup dihilangkan 100%. Sekiranya dah memakai botol jenis ini tapi anak masih kembung perut, kemungkinan duduk masalah dari susu formula.Mereka tidak dijamin untuk mencegah kolik.
  • Sukar dimembersihkankan, maklumlah rekaan lebih canggih dan memiliki banyak bahagian berbeza. Kaprikornus nak membersihkankan susah & simpel pula nak hilang kalau kita tak simpan setempat.
  • Harga lebih mahal berbanding botol biasa.
  • Tak simpel di dapati di kedai kedai biasa. Kena cari di hypermarket dan juga di butik barangan bayi. Atau beli saja online.

Review pengalaman sebenar Ibu memakai botol jenis anti kolik.

  • Memang betul, anak Ibu jarang kembung. Mungkin susu tepung yang dipakai serasi, ditambah pula dengan kelebihan botol ini yang mengurangkan udara.
  • Leceh nak basuh, botol anti kolik ni ada bahagian getah. Membran getah ni berfungsi mengurangkan angin masuk. Tapi, getah ni tak boleh di cuci dengan sabun sembarangan. Nanti cepat jadi keras & kena cepat diganti.
  • Sabun yang keras juga mengubah getah dan simpel meleleh susu tu. Sebab dah tak kedap macam doloe.
  • Nak cuci botol ni, kena buka tiruana bahagian dan cuci betul betul. Leceh, lantaran tu bila anak dah besar sikit pakai saja jenis biasa.
  • Puting susu murah, senang nak cari ganti. Sebab ada anak suka gigit puting hingga koyak. Macam macam pe el anak ni kan. Hehe.
Kebiasaannya, ibu bapa akan beli 2 jenis di atas ni.

Kalau diikutkan, banyak lagi jenis jenis botol untuk anak ni. Dan tiruana yang lain tu agak jarang orang pakai.

Melainkan untuk tujuan tertentu. Jika nak tahu tiruananya, baca link di bawah ni. (Kalau letak tiruananya dalam satu entri, panjang berjela jadinya!)
Bacaan menarik dan unik: Jenis botol susu, dan bila masa yang sesuai menggunakannya.



Kenapa mesti pilih botol tanpa materi BPA.

Isu ni pernah viral di media umum dan televisyen beberapa tahun doloe. Ibu saja bangkitkan kembali biar kita sentiasa berjaga jaga.

Apa bergotong-royong ancaman materi BPA ni, dan kesannya pada anak anak kita?


Banyak bekas masakan dan minuman, termasuklah botol susu anak kita mengandungi materi polikarbonat, & memiliki lapisan yang mengandungi kimia bisphenol A (BPA). 


Ia dipakai untuk mengeraskan plastik & mencegah bakteria daripada mencemari makanan.


Isu ini bangun kerana terdapat kebimbangan terkena kesan BPA yang mungkin berlaku pada manusia, terutama sekali pada bayi dan kanak-kanak. 


Ini kerana, melalui kajian yang dilakukan pada haiwan mengatakan terdapat kesan pada fungsi endokrin haiwan tersebut dengan pendedahan BPA. 


Mungkin, kesan yang sama boleh berlaku pada manusia. 


Teknik menentukan botol susu terbaik bebas BPA untuk anak kita.

Kita sebagai ibubapa patut mengambil langkah berjaga jaga untuk mengurangkan pendedahan bayi kepada materi ini


Antara yang kita boleh lakukan ialah
  • Elakkan membeli botol susu plastik dengan nombor kitar tiruanla 7 dan aksara "PC" dicetak pada mereka. Kemungkinan ia mengandungi BPA.
  • Pilih botol susu yang tercetak perkataan "BPA Free" di atasnya.
  • Botol yang diperbuat daripada plastik legap diperbuat daripada polietilena atau polipropilena tidak mengandungi BPA. 
  • Periksa botol susu yang memiliki simbol kitar tiruanla dengan nombor 2 atau 5 di dalamnya.
  • Gunakan botol beling bila boleh. Tetapi botol beling simpel pecah, dan boleh melukakan bayi. Tinggi risiko tu.



Bila masanya kita perlu tukar botol anak.

Botol yang dipakai anak kita perlu ditukar biar tidak menhadirkan mudarat kepada mereka.

Botol beling pun perlu tukar kalau tak kena gaya, botol plastik apatah lagi.


Di bawah ini Ibu kongsikan tanda tanda yang perlu ibu bapa perhatikan pada botol, kalau ada memang dah hingga masanya beli yang baru.



Tanda botol susu perlu diganti.

1. Terdapat kesan retak, sumbing.

Tanda pertama ni bukan ekslusif untuk botol usang sahaja. Kadang kadang kita gres je tukar botol baru.

Anak berlari lari dan jatuhkan botol tu. Atau masa kita letak atas meja, boleh pula terlanggar dan jatuh.


Dan banyak lagi lantaran lain.


Sayang memang akung, tapi kalau botol tu pecah dan mencederakan anak kita. Lagilah akungkan?



2. Berapa bulan sekali perlu kita tukar botol anak? 

Walaupun botol yang dipakai anak kita tak tertulis tempoh penerapannya. Tetapi, sebagai langkah berjaga jaga, kita dimasukankan menukar
  • Botol susu dengan BPA - setiap 3 bulan. 
  • Botol susu bebas BPA - setiap 6 bulan sekali.
Itu bahagian botol susu, putingnya perlu juga ditukar dengan kerap.


Tanda tanda sudah hingga masa menukar puting.

Puting susu ada banyak jenis. Yang biasa kita gunakan yakni jenis silikon dan getah.

Kalau anak kita suka gigit puting hingga koyak besar, tak perlu tunggu lama. Tersedak anak kita minum nanti.


Sekiranya anak kita jenis pandai jaga puting, cuba perhatikan tanda di bawah.

  1. Aliran susu yang keluar dari lubangnya mestilah keluar perlahan lahan. Tak keluar terlalu laju. Kalau banyak sangat susu keluar, itu tandanya lubang puting dah menjadi besar.
  2. Berlaku perubahan warna. Puting yang dah bertukar warna mungkin sudah dipakai terlalu lama. Mungkin juga dah tumbuh kulat pada puting tersebut.
  3. Puting nipis. Tarik puting tersebut dan perhatikan sama ada ia kembali ke bentuk asal. Jika tidak, tukar baru.
  4. Retak - potongan puting boleh koyak dan tertanggal. Anak kita boleh tercekik.
Satu panduan gampang, tukar puting susu setiap 3 bulan bila tanda tanda di atas tidak kelihatan.


Kesimpulan wacana botol susu anak.

Ibu ringkaskan tiruanla isi isi penting sebelum kita tutup artikel ini.
  1. Terdapat banyak jenama botol susu dipamasukan, pilih jenama yang dikenali ramai kerana ia terbukti kualiti & simpel didapati.
  2. Botol ini terdapat banyak jenis. Ada dari beling dan juga plastik. Masing masing ada Manfaat & juga keburukan.
  3. Selain itu, terdapat juga jenis jenis botol susu berbeza mengikut rekabentuk. Ada botol biasa, botol anti kolik, leher condong, leher besar & lain lain. Pilih ikut kemampuan kita.
  4. Pastikan kita menentukan botol susu yang tidak memiliki kandungan BPA. Ini akan menyebabkan gangguan pada sistem endokrin atau hormon dalam badan. Kesian anak kita.
  5. Botol susu & puting wajib ditukar apabila datang masanya. Perhatikan tanda tanda yang muncul.
Rasanya, cukup setakat ini. Insyaallah kita akan sambung lagi di kemudian hari. Seperti biasa, ada kemusykilan & soalan boleh isi di ruangan komen di bawah.

Sama sama kita kongsi pengalaman & ilmu untuk manfaat bersama. Dapat faedah & pahala. Insyaallah.

Assalamualaikum Wrmbth.

Posting Komentar

0 Komentar
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.